Hämeenkyrön Järvenkylässä erosivat
Etelä-Suomesta Pohjanmaalle johtavat tärkeät kulkutiet, Kyrönkankaan kesätie ja
Kyrönkankaan talvitie toisistaan. Tiet haarautuivat nähtävästi nykyisen Nuutin talon
kohdalla, missä kesätie kääntyy kulkemaan luodetta kohden Hämeenkangasta myöten
talvitien painuessa alas Kyrösjärven jäälle. Talvitie kulki sitten jäitse kohti
Ikaalisten kirkonkylää. Noin parin kilometrin päässä mainitusta kirkonkylästä
etelään se nousi maihin Kalmaan talon rannassa kulkien maata myöten entiseen Turkin
majataloon, kirkonkylään. Kirkonkylästä tie laski jälleen alas Kyrösjärvelle
suuntautuen kohti Kartun kylää, jossa se jälleen nousi maihin Hallian talon rannassa,
ja kulki sitten kylän läpi pohjoista kohden Salonsuuhun, missä jälleen laski alas
Kyrösjärvelle. Höytölän kylän rannassa tie nousi jälleen maalle kulkien Soution ja
Alpin talojen välitse pohjoista kohden Heittolan lahdelle.
Missä tie nousi Kyrösjärveltä lopullisesti maihin sen pohjoispäässä, on
jonkin verran kyseenalaista. Paikkakunnan vanhimmat asukkaat ovat maininneet kolme eri
tietä, jotka kaikki kyllä ovat verrattain lähellä toisiaan ja yhtyvätkin toisiinsa jo
muutaman kilometrin päässä Kyrösjärven rannasta pohjoiseen.
Kaksi
näistä on Vääränjoen länsipuolella, yksi lähes sen itäpuolelta. Läntisin
kääntyy jo Höytölän kylän pohjoisrannalta kulkemaan luodetta kohden, nousee pienen
maakannaksen yli kulkemaan luodetta kohden, nousee pienen maakannaksen yli ja jatkuu siten
Heittolan lahden pohjukkaan nousten maihin Riitialan kylän Ala-Vakerin rannassa.
Täältä se kulki laaksomaita myöten Kiasen maan läpi ja nykyisen Uudentalon sivuitse
koillista kohden yhtyen Heittolan kylätiehen siinä, missä tämä kohtaa nykyisen
Ikaalisten kauppalaan johtavan maantien . Tämä Heittolan nykyinen kylätie onkin juuri
sama, mikä mainitaan toisena vanhan talvitien suuntana.
Tämä Heittolan läpi kulkeva tie nousi maihin Viljakan talon rannassa kulkien
sen taajan taloryhmän välitse, missä sijaitsivat Viljakan, Hartuksen ja Kauppilan (eli
Keisarin) vanhat talot, ja jatkui sitten Lamminmäen torpan sivuitse nykyisen kylätien
suuntaa pohjoista kohden, kunnes se kohtasi edellä mainitun Riitialasta tulevan tien.
edelleen se kulki nykyisen maantien yli koillista kohden Linnankankaalle - samaa tieuraa,
jota osaksi vieläkin talvella kuljetaan. Linnankankaalla tämä talvitie yhtyy nykyiseen
Parkanoon johtavaan maantiehen noin puolentoista kilometrin päässä Vääränjoen
sillasta pohjoiseen. Siitä se jatkui pohjoista kohden nykyistä maantien uomaa pitkin
Puntarikiven ohi aina Ikaalisten ja Parkanon pitäjäin rajaan saakka. Sivuutettuaan
tämän rajan vanha talvitie kääntyi koillista kohden kulkien Satulakiven ohi,
sivuuttaen Lapiolahden ja Valkaman torpat ja jatkuen sitten Vääränjoen länsirantaa
Parkanonjärven eteläpäähän.Tämä jälkimmäinen tienosa pitäjäin rajasta
Lapiolahden torpan tienoille saakka on jo kokonaan jäänyt pois käytännöstä vielä
noin 40 vuotta sitten, jolloin sitä aurattiin talvisin samoin kuin koko Riitialan
Ala-Vakerin rantaan saakka.
Kolmas mainitsemamme vanha talvitie erkani edellä mainitusta Heittolan kylään
johtavasta tiestä Heittolan lahdella, kääntyen kulkemaan kohti koillista Vääränjoen
itäpuolella. Se kulki alavia, tasaisia maita Soukon niitun Suvilammin ja vähäisen
suomaan yli Poltin kylän nykyisen tienhaaran kohdilla. Tässä se kääntyi nykyisen
Parkanoon johtavan maantien suuntaan pohjoista kohden, kulkien ensin muutaman sadan metrin
päässä virtaavan Vääränjoen yli Veneslinnan kohdalla. Vääräjoki jäätyi tällä
kohtaa arvattavasti ennen Kyrösjärven pudottamista niin lujaan jäähän, että sitä
pääsi kulkemaan joen yli ilman siltaakin. Vedet olivat nimittäin sillä kohden joessa
ennen Kyrösjärven pudottamista. mikä tapahtui noin 70 vuotta sitten, Kyrösjärven
vedenpinnan tasalle, koska nykyinenkin vedenpudotus Veneslinnan kohdalta Kyrösjärveen
tekee vain noin kolme jalkaa. Veneslinnan kohdalta tie jatkui pitkin Linnankangasta, joka
alkaa mainitusta Veneslinnan harjusta ja joka on epäilemättä saanut siitä nimensäkin,
yhtyen edellä mainittuun Riitialasta ja Heittolasta tulevaan tiehen siinä, missä tämä
yhtyy nykyiseen Parkanoon johtavaan maantiehen.
Ratkaistavaksemme jää nyt, mikä näistä kolmesta vanhasta talvitiestä oli
vanhin ja eniten käytetty. Riitialan kautta kulkevalla tiellä näyttää olleen etuna
se, että se väisti ne jyrkähköt ahteet, mitkä sattuivat Heittolan kylän läpi
kulkevalle tielle, ja lisäksi se, ettei sitä tietä kulkiessa tarvinnut kulkea
Vääränjoen yli. Heittolan läpi kulkevalla tiellä oli etuna taas, paitsi sitä, että
senkään kautta kulkiessa ei tarvinnut mennä Vääränjoen yli, se että se oli jonkin
verran lyhyempi kuin Riitialan kautta kulkeva tie. Yrjö Koskinen mainitsee Jaakko Ilkan
ja Klaus Flemingin kulkiessaan Kyrönkankaan vanhaa talvitietä samonneen joukkoineen
v.1597 juuri Heittolan kautta. Meidän ei ole kumminkaan ehkä otettava tätä mainintaa
aivan ehdottomasti edellä mainitsemaamme Heittolan kylätietä tarkoittavaksi, koska
molemmat toisetkin tiet nousevat maihin noin kilometrin päässä itään mainitusta
keskitse kulkevasta Heittolan tiestä
Vääränjoen itäpuolelta alkavalla Veneslinnan kautta kulkevalla tiellä
olivat myös omat etunsa edelliseen nähden. Ensinnäkin se oli kaikkein lyhyin - ehkä
noin kaksi kilometriä lyhyempi kuin Riitialan kautta kulkeva tie. Lisäksi oli etuna
miltein tasainen maasto aina Veneslinnan juuritse, ei suurempaa ahdetta niilläkään
tienoin ollut. Vaikeuksia voi tuottaa vain syys -ja kevätpuolella sekä pitempiaikaisten
suojailmojen aikana pääseminen jäitse Vääränjoen yli. On tuotu esiin kumminkin se
mielipide, että Jaakko Ilkan ja Klaus Flemingin joukot olisivat kulkenet juuri tätä
tietä. Tällainen olettamus lausutaan eräässä "Sanomia Turusta" -lehden
kirjoitelmassa noin viisikymmentä vuotta sitten. Nimim. "K" kirjoittaa
kertomuksessa "Pirkkalasta Ikaalisiin" mm. seuraavaa:
"Eräässä kohdin Poltinjoen varrella Heittulan kylän maalla ilmaantui
Kyröskosken laskemisen jälkeen, molemmin puolin jokea veden alla ollut riutta: rannalla
on jokeenpäin puita taajassa ja vahvassa, juuret maassa kiinni. Toista kyynärän
vahvuinen maakerros on niiden päällä ja isokkaita puita kasvaa jo maakerrroksen
päällä. Olisiko geologisia ilmiöitä vai muinaisia sotavarustuksia, emme taitaneet
sanoa. Ainakin tiedetään Klaus Flemingin Nuijasodan aikana v. 1596 Pirkkalasta kulkeneen
Kyrön ja Ikaalisten läpi Pohjankangasta Pohjanmaalle. Sillä välin oli, paitsi muita
ottelu Höytölän kylässä Ikaalisissa (vähän matkaa etelään päin Heittolasta)
jonka Vainioilla on löydettykin nuijasodan aikuisia aseita. Että kulku siihen olisi
käynyt Heittolan läpi ja Poltinjoen yli Parkanoon päin ja että Poltinjoen äyräillä
taas olisi koettu vastarintaa ja tehty riuttaa, joka sittemmin olisi vajonnut nerkoon eli
liejuun maahan, on mahdollista. Poltinjoesta löysi hiljakkoin eräs mies oudonlaisen
rautakappaleen, mutta viskasi sen vasta sinne. Kumppanimme, joka sen asian tiesi, sanoi
sen olleen ns. ryssänkirveen, jommoisia vielä on paikoittain (esim. Pirkkalassa )."
Se "riutta", jota kirjoittaja tässä kuvaa, paljastui joesta (jota kirjoittaja
kutsuu Poltinjoeksi, syystä että Poltinjoki yhtyy Vääräänjokeen vähän ylempänä
tässä mainittua paikkaa) juuri Veneslinnan kohdalla. Allekirjoittanut kävi syksyllä
1930 katsomassa mainitun "riutan" jäännöksiä kuultuaan asiasta eräältä
Heittolan kylästä kotoisin olevalta mieheltä. Joen äyräällä näkyy vieläkin
muutamissa kohdin vahvalta puunrunkojen jätteitä. - Ei liene mahdotonta ajatella, että
tämä Veneslinnan kautta kulkeva tie edustaisi juuri vanhinta tietä.
Olemme edellä jo useamman kerran maininneet Veneslinnan nimen selostamatta
enempää tätä merkillepantavaa nimeä ja paikkaa. Lienee sopivaa antaa tässä
yhteydessä paikasta jonkinlainen selostus ennen kuin kiirehdimme jatkamaan kuvaustamme
Kyrönkankaan talvitiestä Parkanonjärven eteläpäästä eteenpäin, jonne sakka
tiensuunnan edellisessä jo olemme osoittaneet.
Mielenkiintoinen "Veneslinna" on oikeastaan sangen vähän tunnettu
nimi. Kirjallisuudesta emme ole sitä lainkaan tavanneet.
Sekään henkilö, joka "Sanomia Turusta" lehdessä antoi edellä
esittämämme kuvauksen "riutta"-löydöstä, ei ollut tietoinen siitä, että
mainitun riutan kohdalla kohosi Veneslinnan harju. Jos hän olisi sen tuntenut, olisi hän
varmaan jonkin sanan siitäkin maininnut, koskapa hän niin huolellisesti kirjoituksessaan
muuten näkyy vähänkin mielenkiintoisia paikkoja matkansa varrelta kuvaavan. Siurossa
olevasta Linnanvuoresta hän esim. antaa hyvin tarkan selostuksen. Nimi tunnetaan
oikeastaan vain Heittolan ja Poltin kylissä, siis muutamien kilometrien etäisyydellä
mainitusta paikasta.
Veneslinnan hiekkaharju (kuva) sijaitsee Vääränjoen pohjoisrannalla niillä
tienoin, missä Parkanosta Tampereelle johtava maantie kulkee Vääränjoen yli. Harju
kohoaa noin 30 metrin korkeuteen, nousten välittömästi jokiäyräästä. Joki tekee
paikalla pienen kaaren kiertäessään harjun itä- ja eteläsivustaa. Lännen puolella on
parin sadan metrin levyinen, luodetta kohti kulkeva nevamaa, joka nyt on viljelykselle
raivattu, mutta ennen ollut vetelää rämeikköä. Idän ja lännen puolelta kohoaa
harju, joka juurelta on noin sadan metrin levyinen, jotenkin jyrkästi, jotta näitä
sivustoita täytyy nousta "nelinryömin" ylös. Etelän puoleinen rinne on
sannan ottamisen vuoksi lohkaistu pois, mutta selvästi voi päätellä, että se ei ole
ollut yhtä jyrkkä kuin idän ja lännen puoleinen rinne. Pohjoisesta päin tie on ollut
avoin harjulle
Linnankangasta
myöten, mutta sekin on hyvin kapea Veneslinnan lähellä.
kuten edellä olevasta voi päätellä, on paikka sopinut hyvin
puolustuspaikaksi eteläisestä suunnasta tulevaa vihollista vastaan. Tämän lisäksi on
sillä ollut oivallinen sotilaallinen asema. Veneslinnalla on ollut samantapainen
hallitseva asema Parkanon laajaan vesistöön ja Ikaalisten Vahojärven reittiin nähden-
vaikkakin tietysti pienemmässä mittakaavassa, -kuin Siuron kuuluisalla Linnanvuorella on
ollut koko Kyrön vesistöön nähden. Tämän paikan ohi oli kaikkien veneiden
kuljettava, jotka aikoivat päästä noihin yllämainittuihin vesistöihin. Vahojärveltä
tuleva Poltinjokikin yhtyy nimittäin Vääräänjokeen Veneslinnan yläpuolella. Kun
Parkanon vesistön latvat puolestaan jotenkin välittömästi yhtyvät pohjoisen
Kyrönjoen Vesistön latvoihin, hallitsi Veneslinna siis koko tuon pitkän vesitien
alkusuuta. Mainittu joesta kuivaamisen jälkeen löytynyt riutta lieneekin mieluummin
ajateltava rakennetuksi niitä varten, jotka kesällä vesistöä ylös pyrkivät.
Perintätieto kertookin, että paikalla on sodittu mm. Isonvihan aikoihin.
Veneslinnan kohdalla on ollut myös venevalkama. Parkanolaiset ja kihniöläiset
ovat jättäneet sinne veneensä - arvattavasti silloin, kun heillä ei ole ollut lastia
kuljetettavanaan, kuten esim. kirkko- ja käräjämatkoilla. Vääräjoki on nimittäin
täysin nimensä mukainen. Kaartuen milloin oikaan, milloin vasempaan se tekee soudettavan
matkan huomattavasti pidemmäksi kuin matka oli maitse, jolloin käytettiin sitä samaa
tietä, joka talvellakin johti Veneslinnasta Parkanonjärven eteläpäähän.
Ylläoleva
selittää myös, miksi paikalle on annettu tuo harvinainen Veneslinna -nimitys.
Pysähdyttyämme näin hetkiseksi tarkastamaan Kyrönkankaan vanhan talvitien
varrella sijainnutta puolustusasemaa - mikäli oletamme talvitien Vääränjoen yli
kulkeneen - kiirehdimme tutustumaan talvitien seuraaviin taipaleihin.
Parkanonjärven eteläpäästä, Oukaron rannasta, lähti tie kulkemaan järven
länsirantaa sivuuttaen Möhkön saaren samoin kuin Haapasaarenkin näiden itäpuolitse ja
kulkien Jouttenniemen kärjen yli, karttaakseen paikalla olevaa salmipaikkaa, jatkui
järven pohjoiskolkkaa kohden. Ennen kuin saavuttiin järven pohjoisrantaan, sivuutettiin
Kaupin vanha majatalo järven itärannalla.- Sikäli kuin paikkakunnan vanhat ihmiset
muistavat, tie on noussut maihin Viinikan joen länsipuolella Korvensuussa, kulkenut
sitten aluksi korkeampaa maastoa välttäen Pärdenin talon alapuolitse Pappilan koskelle.
Kosken yli kuljettiin sen alajuoksusta n.k. Alisen myllyn kohdalta, jonka tammesta
kuljettiin yli vielä noin 50 vuotta sitten kesällä veneillä kirkolle kuljettaessa.
Tästä tie välttääkseen vastassa olevaa mäkeä kääntyi luodetta kohden, kulkien
sitten kirkonkylän läpi Kanan talon länsipuolitse nykyisten Kunnanlääkärin talon,
Päivölän, Riihimäen kansakoulun ja Nummisen kautta Kuttikalliolle, missä se sivuutti
1800- luvun alussa rakennetun Parkanon kirkon tämän länsipuolitse. Täältä tie laski
koillista kohden jotenkin nykyisen maantien suuntaa seuraten Haapasen kosken äyräälle,
jatkuen siitä jokivartta (nyk.Tuurin asumuksen ja joen välitse) nykyisten Luojuun ja
Vierikon asumusten tienoille ja edelleen Käen talon länsipuolitse Visurilammin
itäpäähän. Tiestä käytetään nimitystä "vanha maantie"
Tämä tie Parkanon kirkonkylän lävitse edellä esitettyä suuntaa ei
kuitenkaan voine olla hyvin vanha - vaikka sitä onkin käytetty ennen kuin nykyiset
maantiet ovat kirkonkylään rakennetut - koska se tuli kulkemaan kosken yli, ja tämä
olisi edellyttänyt taasen sillan olemassaoloa. Koskien yli on kyllä Pohjois-Satakunnan
vesistöissä kesällä kahlaten kuljettu, mutta paljon vaikeampaa on kulkea niiden yli
talvella, kun rannat ovat jäätyneet. Sillan tekemiseen enempää kuin kahlaten
kulkemiseenkaan ei näillä tienoin kumminkaan ollut pakottavaa syytä. Muutamien satojen
metrien päässä kosken yläpuolella on nimittäin Kana- eli Kirkkojärvi. Jos tahdottiin
välttämättä kulkea nykyisen kirkonkylän läpi, voitiin ajaa sinne saakka ja kulkea
tämän järven yli kirkonkylän puolelle. Tätä tietä kuuluu muuten jonkin verran
käytetynkin - Syytä Parkanon kirkonkylän harjulle pyrkimiseen on ollut kumminkin vasta
sitten , kun sinne on alkanut syntyä asutusta, jotta on voitu käyttää hyväksi
sikäläistä paikallisliikennettä ja poiketa taloihin. Talot eivät ole siellä
kumminkaan vanhoja. Silloin kun kirkkoa sinne rakennettiin, oli siellä tuuhea metsä,
jonka siimeksessä olivat ainoastaan Kanan ja Raiskionrannan talot. Muut silloiseen
kirkonkylään kuuluvat talot: Rantala (nyk. pappila), Kivelä, Viinikka ja Käki ovat
etäämpänä. Raiskionrannan talo on vasta n.150 vuotta vanha, ja Kanan kylläkin hyvin
vanha talo on taas alun perin sijainnut pohjoisesta tulevan Viinikkajoen rantamalla
Turpeuslammin lähettyvillä. Mielestämme kaikkein vanhin tie onkin etsittävä juuri
viimemainitulta suunnalta. Parkanon järveltä on voitu aivan hyvin tulla joko itse
Viinikkajokea myöten jäitse tai rantaniittyjä pitkin Turpeuslammin rantaan asti. Joki
jäätyy vieläkin lujaan jäähän Turpeuteen asti, vaikka vesiä on laskettukin.
Turpeudesta eteenpäin on voitu käyttää samaa tietä, jota kesällä tiedetään
käytetyn ja joka kulki mainitun Turpeuslammin rannasta Viinikan talon ohi Riuttasjärven
eteläpäähän. Kerrotaan nimittäin, että kun pohjois - Parkanoon kuljetettiin nk.
"mattojauhoja" (nimitys johtuu siitä että jauhot oli laitettu niinistä
punottuihin säkkeihin), tuotiin "matot" ensin veneillä Turpeuden rantaan,
missä oli venevalkama lammiin koillisesta tulevan pienen Viinikka ojan suussa. Rannalla
jaettiin jauhot useammalle ostajalle pienempiin pusseihin, sillä koko "mattoa"
eivät monetkaan voineet ostaa. Pussit kannettiin sitten Riuttasjärven eteläpäähän
asti, missä toiset veneet odottivat. (Turpeudeta alkaa nimittäin pitkä koskiseutu, jota
myöten olisi vaikea saada vetämälläkään ylös venettä ) Viinikan talon vanhaan
karttaan onkin tie tälle suunnalle merkittynä.
Jos katselemme Parkanon kirkonkylän seutua kartalta, tuntuu oudolta ajatella,
minkä vuoksi olisi tarpeellista kulkes, niin pitkältä maitse talvella, kun välille
sattuu jo Kairolamminkin leveähkö uoma. Houkuttelevalta tuntuu tarkastella maastoa itse
itse paikallakin päätellä tie lukeneen Viinikasta suoraan Kairolammin yli edellä
mainitsemallemme "Vanhalle maantielle", joka kulkee tästä Käenmäen
ohi"Pirun portaitten" (kahden pienen mäen töyrään) yli Pikku-Visurilammin
itäpäähän, missä olemme varmasti jälleen Kyrönkankaan vanhan talvitien jäljillä-
tie kun on vielä selvästi näkyvissä tässä alkavassa metsäseudussa. Tämä tie olisi
kaikkein lyhyin ja myöskin maaston puolesta hyvin sopiva. On kumminkin pari seikkaa,
jotka pakoittavat otaksumaan talvitien kulkenen aikaisemmin esittämäämme kesätien
suuntaan Turpeudesta Riuttasjärven eteläpäähän. Toinen näistä seikoista perustuu
siihen, teeä Kairolammin yli voidaan kulkea vain vähän aikaa keskitalvella jäitse.
Vesi on tässä koskien välissä lammessa sikäli liikkeessä, että jäät hyvin
helposti lauhemmalla säällä tulevat pettäviksi. Toinen seikka, joka puhuu myös tätä
houkuttelevaa ajatusta vastaan, on se , että Riuttasjärven eteläpään läntisellä
rannalla on lahti, jolla on vielä nimenä "Talvitien suu", ja josta tie lähti
kulkemaan suoraan länttä kohden Pikku Visurilammin tienoille, missä talvitien
ouma kuten huomaamme, on vielä varmasti nähtävissä. Näin ollen emme ehkä erehtyne,
jos päättelemme Kyrönkankaan ikivanhan talvitien kulkeneen Parkanon kirkonkylän
kohdalta Viinikanjoen itäistä rantaa sillion sivuutettiin ilman muuta lännestä
tuleva Vuorijärven vesistökin Pappilan koskineen- Turpeuden ja Viinikan kautta
Kairolammin ohi Riuttasjärven eteläpååhän. Täällä mentiin vasta vesistön yli
"Talvitien suuhun" ja edelleen kangastielle Pikku-Visurilammin rannalle.
Ennen kuin kumminkaan lähdemme esittelemään tuota kangastietä, täytynee
houmauttaa eräästä seikasta. Kuten kartastakin huomaa, alkaa Riuttasjärvestä
leveähkö vesistö nimeltä "Kaidat vedet". Esiin nousee tietenkin kysymys,
miksi talvitie kääntyy kangastielle, eikä lähde kulkemaan mainittua vesistöä pitkin.
Syynä tähän on sama seikka, minkä vuoksi talvitietä ei suunnattu kulkemaan
Kairolamminkaan yli. Jäät "kaidoissa vesissä" ovat hyvin epäluotettavia
"vesien" virtaavuuden vuoksi. Niitä ajetaan kyllä talvisin, mutta ajajan
täytyy tuntea hyvin reitit - ja onnettomuuksia on sittenkin lukuisasti sattunut. Lisäksi
voi mainita, että matkalla olisi sivuutettava kolme varsinaista koskipaikkaakin, ennen
kuin päästäisiin Linnanjärvelle eli Nurmijärvelle, mitkä seikat eivät tule
selvästi ilmi kartalta.
Käymme sitten tarkastelemaan vanhan talvitien suuntaa Pikku-Visurilammillta
pohjoiseen, jonne aikaisemmin esitimme myös Parkanon kirkon vieritse Kuttikallion yli
tulevan tien, "Vanhan maantien" suuntautuneen.Talvitie lähtee nykyiseltä
Jalasjärvelle johtavalta maantieltä mainitun lammin itäpäästä kulkemaan luodetta
kohden, nousten loivasti Visurimäen rinnettä ylös ja laskeutuen sitten jonkin matkan
päässä alas "Talvitien sillalle", joka johtaa pienen luoman ja sen äärellä
olevan nevakon yli. Sillassa on ensin muutamia pitkittäin tiensuunnassa olevia hirsiä
luoman yli ja sen jatkona "kapulasiltaa"- nevaan, poikittain tiensuuntaan
nähden vieretysten ladottuja puita- kaikkiaan noin parinkymmenen metrin pituudelta.
Tämän jälkeen tie nousee Kalliokankaalle kulkien sitä myöten pohjoista kohden noin
parin kilometrinpäässä länteen nykyisestä Jalasjärvelle johtavasta maantiestä ja
kohdattuaan pienen Kullanojan kulkee tämän yli sillasta, joka siihen nyttemmin on tehty,
kun valtion toimesta ojaa on perattu. Ojareen toisella puolen alkaa sileä hiekkakangas,
Leirikangas nimeltään, jota myöten tie sitten edelleen kulkee. Kangas on saanut
nimensä siitä, että venäläiset jonkun sodan aikana ovat kauttakulumatkallaan tälle
kankaalle leiriytyneet, mihin tarkoitukseen kangas hyvin soveltuukin. Tie jatkuu sitten
edelleen nykyisen Västilän tilan ohi ja sitä myöten Viljakan tilan sivuuttaen
Kuivasjärven eteläpäähän Nivuslahti nimiseen lahdekkeeseen. Tämä taival
Pikku-Visurilammilta Kuivasjärvelle on lähes peninkulman mittainen ja tie kulkee, kuten
selostuksesta olemme jo nähneet, etupäässä tasaisia kangasmaita. Kesällä voitiin
tätä tietä kumminkin käyttää vain ratsutienä eikä sitä paljon kesätienä
käytettykään. (sellainen kulki lähempänä "katoja vesiä nykyisen maantien
itäpuolitse kangasmaiden syrjiä kierrellen. Nykyiselle maantielle sattuva
"Suvisillan ahdet" on vielä muistona tuosta tiestä, joka Linnanjärven
itäpuolelta Rännärin kosken yli portaita myöten tullen oli jalkamiesten tienä
Parkanon kirkolle.
Talvitie on merkitty niiden tilojen karttoihin, joiden maata näillä tienoin
on, samoinkuin paikalle sattuvien kruununmaiden karttoihinkin.
Kuten kartasta huomaame, ei tämä tie suoranaisesti
poikennut siis linnankylän vanhoihin taloihin Laurikaiselle ja Linnaan ja siihen
kyläryhmään, joka näiden ympärille vähitellen oli kasvanut. Mutta vaikka kylä
täten olikin syrjässä, ei se jäänyt kumminkaan talvitietä kulkevalta viholliselta
enempää kuin omilta joukoiltaan huomaamatta. Sitä todistavat monet tarinat, joita
kansan suussa täällä vielä elää. Tällainen vierailu tehtiin kylään varmaankin jo
Nuijasodan aikana olihan Laurikaisen silloinen isäntä ollut itse pyytelemässä
Pohjanmaan miehiä tulemaan Kyröäkin vapauttamaa linnanleirin alta. Arvaamme, että
Klaus Fleming puolestaan muisti kyllä myös tähän taloon ja kylään poiketa- juuri
edellämainitun seikankin vuoksi, kun hän taivalsi kostomatkalleen pohjoiseen.
Samanlaisia vierailuja tapahtui siten Ison-Vihan ja Suomensodan aikoihin. Kylään on
ollut mahdollisus poiketa mm. siten, että noin puolentoista kilometrin päässä ennen
mainituista Nivuslahdesta etelään käännyttiin kulkemaan erään luoman vartta nykyisen
Sillanpään asumuksen ohi sen vesistön varteen, mikä laskee Kuivasjärvestä Linnan-
eli Nurmijärveen, ja noustiin sitten vesistön rantaa myöten, mikäli kapeita lampereita
myöten ei voitu ajaa, Lammin ja Laurikaisen taloihin. Laurikaiselta oli sitten lyhyt
matka Kuivasjärvelle sitä vanhaa tietä myöten, joka mainitusta talosta johti
Taipalelahteen Kuivasjärven kaakkoiskulmaan, Kuten huomaamme, viittaa lahdekkeen nimi
liikenteeseen ja erään vanhuksen antaman tiedonannon mukaan olisi vanha talvitie
kulkenutkin juuri tätä mainittua suuntaa. Myöskin tietä, joka kulki nykyistä
kylätien suuntaa Viljakalta Lammille ja edelleen Laurikaisen ohi Taipaleenlahteen, on
käytetty. Uskomme kumminkin mieluummin niitä, jotka mainitsevat päätalvitien kulkeneen
aikaisemmin viittoittamaamme suuntaa Viljakan ohi Nivuslahteen, ja annamme näille
jälkimmäisille tiensuunnille vain jonkinlaisen kylätien arvon.Nämä käljimmäiset
tiet pidentävät nimittäin jonkin verran matkaa ja siksi päättelemme- Laurikaisen
talossa säilynyttä perintätietoa seuraten-yleisen tien kulkeneen tuota suoraa suuntaa,
koska sielläkin on ollut tasainen maasto käytettävänä. Mitä sitten tuohon
Taipalelahti nimeen tulee,arvelemme sen johtuvan enemmän kesä-kuin talviliikenteestä.
Vatjan ja kuivasjärvenkyläläisten on nimittäin ollut tapana laskea kirkkoveneen
mainittuun lahteen ja "taivaltaa" siitä maitse Laurikaisen talon luona olevan
lammen rantaan, missä toiset veneet olivat odottamassa. (Näollä laskettiin vesistöa
vielä noin puolitoista km alaspäin Jarvan Koskelle saakka ja täältä taivallettiin
jälleen Rännärille "kaitain veteen" yläpäähän, missä kolmannet veneet
ladoissaan odottivat )
Palaamme sitten jatkamaan taivalta Kuivasjärveä myöten pohjoista kohden.
Vanha talvitie kulki täällä järven halki sen pohjoiskolkkaan, missä se painautui
Kuivasen vanhaan kestikievaritaloon. Täältä jatkui tie mainitun talon Perkiöniityn
läpi pohjoista kohden Liesinevalle suuntautuen sitten Matkustuslammelle. Tämä lammi
onkin ilmeisesti saanut tästä vanhasta talvitiestä nimensä. Matkustuslammilta
suuntautui mielenkiintoisen Kruununlukko nimisen paikan. Tämä paikka ansainneekin
arvoituksellisen nimensä vuoksi täällä "Suomen" ja Pohjanmaan rajaseudulla
tarkempaa huomiota.
Mistä ensinnäkin "Kruununlukko" nimitys johtuu, sitä eivät
paikkakuntalaiset näytä voivan tarkemmin selittää. Erään henkilön antaman
tiedonannon mukaan olisi paikka saanut nimensä siitä, että siinä olisi joskus sodittu.
Maastonsa puolesta paikka kyllä soveltuikin sopivaksi puolustuspaikaksi. Hangaslammin
kangas, joka alkaa Kuivasjärven tienoilta, ahdistuu näillä tienoin noin sadan metrin
levyiseksi harjaksi Liesinevan ja Hangasnevan väliin. Liesineva on näillä tienoin noin
puolen kilometrin ja Hangasneva noin kilometrin levyinen. Kankaan katkaisee nevaletto,
jonka etelänpuoleista korkeahkoa mäkeä kutsutaan Hakavuodeksi ja pohjoispuolella olevaa
matalahkoa töyrästä, jonka pohjoispuolella on niinikään nevauoma, kutsutaan erään
kertojan mukaan juuri Kruununlukoksi. Erään toisen kertojan mukaan olisi taas itse tuo
kapea lettouma se, jolle Kruununlukko nimi kuuluu. Tämän tiedon kanssa yhtäpitävä on
eräs J.Torvelaisen tiedonanto."Kruununlukon" kohdalla yhdistyi talvitie
kesätiehen, joka mainittua Hangaslammin kangasta myöten Kuivasjärven rannoilta tänne
kulkunsa suuntasi ja joka Hakavuorta alas mainittuun lettouomaan laskettuaan kulki sen yli
noin 10 metrin pituista "kapulasiltaa" myöten. Paikka, kuten sanottu,
soveltuisi siis kyllä puolustuspaikaksi, mutta ainakaan mitään suurempaa taistelua ei
näillä tienoin tiedetä olleen. Mutta erikoisesti kesäiseksi vahdinpitopaikaksi tämä
soveltui myös hyvin, kun nevat ahdistivat molemmin puolin. Yrjö Koskinen mainitsee
"Suomen herrain" lähettäneen Klaus Flemingin kuoleman jälkeen
varoituskirjeitä Pohjanmaalle ja asettaneen vahdin saman maakunnan rajaa kohden
Hämeenkyröön. Hämeenkyrön raja ulottui, kuten tunnettua, silloin juuri näille
tienoin. "Kruununlukko" soveltuisi kyllä tällaiseksi vahtipaikaksi - samoin
kuin sotilaskarkureitten kiinniottopaikaksikin, jollaisen tehtävän tiedämme olleen
tunnetulla "Kyrö Skanssilla" Pohjankankaalla Karviassa 1630-luvulla.
Todennäköisimpänä pidämme kuitenkin sitä, että mainittu nimi johtuisi näillä
tienoin olleesta kruunun porolaitumesta. Tämän porolaitumen rajan mainitsee Juho
Torvelainen kirjoitelmassa "Parkanon Kihniönperän asutusvaiheita " kulkeneen
mm. pitkin "Kruununlukko"-nimistä vedenjuoksua Karviaa kohden. J R
Aspelin mainitsee, että kruunun porolaitumilla eivät maanviljelijät saaneet nauttia
"ei metsän eikä vesien tuotteita", vaan ainoastaan peuranhoitajat. Tästä
siis erikoisesti voisi lukko nimi johtua, mainitun rajan yli kun ei saanut mennä
metsästämään.
Esiteltyämme näin muutamia selityskokeita Kruunun-lukko arvoitukseen jatkamme
taivalta Valkiajärveltä pohjoiseen. Kuljettuaan mainitun järven yli tie jatkui nykyisen
Kivipellon asumuksen ohi Jylhänkankaalle ja sitä myöten Vähä-Venesjärvelle. Tämän
yli kuljettuaan se suuntautui lyhyen maataipaleen jälkeen Hoseusjärvelle ja edelleen
Särkijärven nevojen myöten samannimisille järville, joiden molempien järvien yli se
kulki. Sivuutettuaan sitten Parkanon ja Jalasjärven rajamailla olevan Saarijärven noin
puolen kilometrin päässä järvestä länteen tie jatkui Raatokallion länsipuolitse
Niskanevaa myöten Hämeennevalle. Täältä se laskeutui Hautaojaa myöten
Koskuenjärvelle Vanhantalon kestikievaritaloon. Tähän voimmekin esityksemme lopettaa
Kyrönkankaan vanhasta talvitiestä, sillä täällä olemme ennättäneet jo Pohjanmaan
lakeuksille.