Osmo Rinta-Tassi ja
Liisa RuismäkiKuningas
Adolf Fredrik Kauhajoella 1752
Ruotsin kuningas Adolf Fredrik nousi valtaistuimelle 1751. Hän oli ns.
vapauden ajan hallitsija, mikä tarkoitti, että Ruotsi oli vapaa kuninkaan
vallasta. Adolf Fredrik kuitenkin halusi tehdä keskiajalla periytyneen
esittäytymiskierroksen, "eerikinmatkan", valtakunnassaan.
Valtaneuvosto vastusti hänen suunnitelmiaan, sillä se ei halunnut kuninkaan
kansansuosion kasvavan.
Ruotsin hallitsija oli vieraillut Suomessa viimeksi vuonna 1626 - Kaarle
Xl:n Ahvenanmaalle tekemää metsästysretkeä lukuun ottamatta. Adolf Fredrikin
matka kesällä 1752 olikin harvinainen merkkitapaus, jonka aikana nuori
kuningas halusi tutustua erityisesti Suomen taloudellisiin oloihin ja
suomalaisten elämään.
Matkan alkuvaiheet
Adolf Fredrik purjehti viikon kuninkaallisella Serafim-laivalla ja saapui
Viaporiin 19.6.1752 (nykyisen kalenterin mukaan 30.6.). Hänen tarkastettuaan
linnoituksen rakennustyöt matka jatkui maitse Porvooseen ja Degerbyhyn,
jossa oli vuorossa Svartholman linnoitustöiden katselmus. Kiitollisuuden
osoituksena kuningas antoi kaupungille armollisesti uuden nimen Loviisa
kuningattaren mukaan. Matka jatkui Pikku Ahvenkoskelle ja Anjalaan, ja
sieltä Hämeenlinnan kautta Turkuun, jonne saavuttiin 10.7. (21.7.). Turussa
kuninkaallinen seurue viipyi useita päiviä seuraten mm. yliopiston
väitöstilaisuutta ja osallistuen tanssiaisiin. Kuningas otettiin vastaan
kaikkialla näyttävästi ja suurin suosionosoituksin: Hämeenlinnassa ammuttiin
tykeillä neljään kertaan 256 kunnialaukausta.
Seurue lähti Turusta 15. heinäkuuta Oripään kautta Hämeenkyröön.
Kankaanpäässä pidettiin lepohetki, ja sitä perua on Kuninkaanlähde. Sieltä
riennettiin Kyrön skanssin (Karvian Kantti) kautta kohti Pohjanmaan läänin
rajaa, jossa varsinaissuomalaisten ja satakuntalaisten tuli luovuttaa
korkea-arvoisen saattueen huolto ja kuljetukset pohjalaisille.
Kauhajoella ja maakunnassa mittavat valmistelut
Kuninkaallisten vieraiden pohjalaiset vastaanottajat kokoontuivat
Nummijärvelle. Maakuntaa edustivat maaherra Gustaf Abraham Piper, Korsholman
eteläisen kihlakunnan kruununvouti Hans Henrik Krook, nimismies Juho Birling
ja mahdollisesti jotkut muut kruununpalvelijat. Ilmajoen pitäjän edustajiksi
oli paikalle valtuutettu pitäjänkirjuri Peter Hällström ja herastuomari
Heikki Seppälä. Kuljetuksia varten hevosmiehiä oli komennettu Närpiötä
myöten. Helteisenä iltapäivänä 17. heinäkuuta (28.7.)
vastaanottajat siirtyivät Kyrönkankaan kesätietä Karvian ja Kauhajoen rajalle
odottamaan kuninkaan seuruetta.
Pitäjänkirjuri Peter Hällström ja herastuomari Heikki Seppälä ratsastivat
muutamien muiden miesten kanssa edeltäkäsin rakentamaan lääninrajalle
lehtimajaa, jossa maaherra Piper seurueineen voisi suojautua auringolta.
Korkea-arvoisia vieraita jouduttiinkin odottamaan 3-4 tuntia. Hevoset
riisuttiin ja päästettiin syömään. Kuljetuskalustoa oli varattu niin paljon,
ettei kaikkia hevosia lopulta edes tarvittu, kun "kuningas Adolf Fredrik
tuli Hameenmetsän yli Suomesta Pohjanmaalle".
Maakunnan rahvas tiesi odottaa kuninkaan tuloa, sillä siitä oli
kuulutettu ennakkoon kirkoissa. Adolf Fredrikin piti tulla Pohjanmaalle jo
päivää aikaisemmin eli 16. heinäkuuta, mutta laskettua pidempi viipyminen
Turussa muutti aikataulua. Kuninkaan vierailua varten kruununpalvelijat
olivat jakaneet määräyksiä, mitä elintarvikkeita kunkin talon oli
toimitettava matkareitin kievareihin kuninkaan monikymmenpäisen seurueen ja
saattueen ruokkimiseksi. Lisäksi maaherra määräsi esim. Kokkolan kaupunkia
maalaamaan taloja ja tekemään kuninkaan kunniaksi tilapäisiä rakennelmia.
Epäilemättä ohjeita tuli muihinkin pitäjiin. Ainakin tienvarren talonpojat
joutuivat ajan tapaan panemaan tiet ja sillat kuntoon vieraiden kulkea.
Saattue olikin näyttävä. Adolf Fredrikin
korkea-arvoisimmat seuralaiset olivat valtaneuvokset kreivi Claes Ekeblad ja
paroni Carl Gustav Löwenhjelm sekä sotamarsalkka paroni Mathias Alexander
von Ungern-Stenberg ja eversti Wilhelm Carpelan (myöh. kenraaliluutnantti)
rakuunoineen. Mukana oli myös lukuisa joukko henkilökohtaisia palvelijoita
sekä ajoneuvoja hoitaneita talollisia ja renkejä.
Yöpyminen Knuuttilassa
Vastuun siirryttyä pohjalaisille saattue lähti Kyrönkankaantietä kohti
Nummijärven kestikievaria, jossa pysähdyttiin ja saatettiin vaihtaa osa
hevosistakin. Sieltä matkattiin kolmen peninkulman taival Knuuttilan
kestikievariin. Riitti siinä kauhajokelaisille katsomista ja ihmettelemistä.
Herastuomari Seppälä ratsasti närpiöläisen Anders Snikkarsin punertavalla
tammalla, joka oli jo läänin rajalle matkatessa vahingoittunut niin, että se
piti vaihtaa Havusessa. Kahden viikon kuluttua hevonen kuoli, ja Snikkars
syytti käräjillä herastuomari Seppälää hevosensa kovakouraisesta kohtelusta
ja vaati korvausta. Oikeus kuitenkin vapautti Seppälän syytteestä.
Knuuttilan kestikievarissa Hänen majesteettinsa Adolf Fredrik "halusi
levätä yön yli", kuten kirkkoherra Salomon Hannelius on asian muistiin
merkinnyt. Tuskinpa kuningas seuraeineen kuitenkaan meni nukkumaan ilman
iltapalaa. Knuuttilassa kuninkaallista yövierasta isännöi kirkkoväärti Juho
Juhonpoika Rein ja vaimonsa Kaisa Häll. Talon arvokkuutta lisäsi vielä
edellisen isännän, nimismies Juho Heikinpoika Reinin lesken Elisabet Steenin
läsnäolo. Kymmenkunta renkiä ja piikaa valmistautui vierailuun varmaankin
täystyöllistettyinä. Majesteetin yöpyminen oli Knuuttilan kestikievarin
tähtihetki.
Knuuttilan keskeinen asema ja vaikutusvalta tulivat kuninkaan vierailussa
esille monin tavoin. Juho Juhonpoika Reinin vanhempi veli Carl, joka
kuninkaan vierailun aikana toimi Ilmajoen seurakunnan pitäjänapulaisena, oli
oman aikansa etevimpiä kalevalaisen runomitan taitajia. Hän kirjoitti
jatko-osan Laurentius Petrin Suomen historiikkiin Ajan tieto Suomenmaan
menoist ja uskost. Carl Reinin täydentämä vihkonen ilmestyi samana
vuonna 1752, kun kuningas Adolf Fredrik yöpyi hänen
lapsuudenkodissaan. Rein runoilee kuninkaasta hyvin myönteisesti ja kuvaa
lyhyesti myös hallitsijan Suomen retkeä:
Syystä suurest Suomalaiset
rackaudest rauennunna
Silmäns Teräx tervehtävät
Kuningastans kuldaisinda.
Sill eij sulmi Suomen saarta.
Ylöncatzo köyhyyttämme,
Wan myös meitä muistelepi,
Aivan armos omixensa
Läpi maamme matcustaissa,
Lujan lemmensä luvaten.
Mahtoiko runon säkeet kirjoittanut Carl Rein vierailla entisessä
kodissaan samaan aikaan, kun valtakunnan päämieskin? Ja olisiko myös
herastuomari Heikki Seppälän puoliso Liisa Juhontytär Rein tullut veljensä
isännöimään Knuuttilaan? Olihan kuningasvierailu harvinainen tapaus ja
yöpyminen Knuuttilan kestikievarissa ainutkertainen.
Kurikan ja Ilmajoen kautta Vaasaan
Matka jatkui aamulla 18. heinäkuuta (29.7.) kohti Kurikkaa ja Ilmajokea.
Ainakin joitakin hevosia saatettiin vaihtaa vereksiin Kylmäjyrän
kestikievarissa. Emäpitäjän kirkolle saavuttiin iltapäivällä. Kirkkoherra
Salomoa Hannelius tarjosi kuninkaalle ja muille arvovieraille pappilassa
päivällisen. Hän tallensi tapahtuman kirjoitussarjaansa Historica
Descriptio Paroeciae Ilmola. Kaikkea väkeä tuskin otettiin vastaan
Herralassa, vaan osan oli tyydyttävä Talvitien kestikievarin tarjoamaan
"trahteeraukseen". Kihniän talon Heikki-isäntä oli tuonut päivällistä varten
lampaan, kun ei vasikkaa ollut annettavaksi.
Ruokailutauon ja hevosten vaihdon jälkeen lähdettiin köröttelemään
Könnintietä Ylistaroon ja sieltä Vaasaan. Päivän aikana matkattiin yli 13
peninkulmaa, mikä oli edellyttänyt rivakkaa etenemistä. Yöpuulle mentiin
maaherran virkataloon, joka oli rakennettu muutama vuosi aikaisemmin
Korsholman linnan raunioille. Tutustuminen kaupunkiin tapahtui seuraavana
päivänä 19. heinäkuuta (30.7.).
Pohjanlahden ympäri takaisin Tukholmaan
Kuningas matkasi pikavauhtia Pohjanlahden rantatietä pitkin
Uuteenkaarlepyyhyn, jonne saavuttiin 20.7. Samana päivänä matkaa jatkettiin
vierailua varten koristeltuun Kokkolaan. Pietarsaareen seurue ei kaupungissa
tehdyistä valmisteluista huolimatta ehtinyt poiketa, mutta
juhlakoristellussa Kokkolassa yövyttiinkin. Raahelaiset pääsivät
tervehtimään kuningasta 24. heinäkuuta muutaman kilometrin päässä
kaupungista olevaan kestikievariin, jossa kuninkaallinen seurue vaihtoi
hevosia. Tervehdykseksi ammuttiin 32 tykinlaukausta. Ouluun saavuttiin
keskellä yötä. Juhliin kuului näyttävät tanssiaiset kaupungin suurimmassa
porvaristalossa. Tornion kautta siirryttiin Norlantiin jo 25. heinäkuuta.
Takaisin Tukholmaan kuningas ehti 10. elokuuta (21.8.), joten "eerikinmatka"
kesti lähes kaksi kuukautta.
Pitkä retki oli ollut rasittava kaikille mukana olleille. Toisaalta
suomalaisten osoittama innostus ja monet uskollisuuden vakuutukset
hallitsijalle olivat tehneet häneen syvän vaikutuksen. Valtaneuvosto, joka
oli alusta asti vastustanut kuninkaan matkaa, ei ymmärtänyt hyödyntää
riemukulkua, vaan pelkäsi mustasukkaisesti kuninkaan kansansuosion ja vallan
kasvua. Adolf Fredrikin matkakertomuksen monet järkevät ainekset Suonien
talouden kehittämiseksi sivuutettiin - eikä se ollut lopulta Ruotsinkaan
etu.
Kuninkaallista matkantekoa
Kansaa kokoontui Kyrönkankaan kesätien varteen ihmettelemään kuninkaan
saattuetta niin Kauhajoella kuin muuallakin maakunnassa. Ensimmäisenä
ratsasti airut viestittämään kuninkaan saapumista. Kohta tulikin näkyviin
ratsumiesten joukko lippuineen. Siitä missä järjestyksessä saattue eteni, ei
ole kuvausta löytynyt, mutta se tiedetään, että jokaisella osallistujalla
oli ennalta määrätty paikka. Arvattavasti Ilmajoen pitäjän nimismies ja
kruununvouti matkasivat kieseissään etujoukoissa, kuten myös ratsuväen
eversti kuomuvaunussaan, jollaisia pohjalaiset kutsuivat ainakin myöhempinä
aikoma "isooksi palakehiksi". Samoilla sijoilla lienevät ratsastaneet
Ilmajoen pitäjänkirjuri Peter Hällström ja lautamies Heikki Seppälä.
Kuningas itse istui, kenties maaherra seuranaan, koristeellisissa usean
hevosen vetämissä nelipyöräisissä kaleeseissa. Sotamarsalkka ja
valtaneuvokset ajopeleineen oli sijoitettu kuninkaan vaunujen eteen ja
jälkeen. Heidän perässään tulivat valtaherrojen henkilökohtaiset palvelijat.
Satoihin metreihin venyneen saattueen jälkijoukkona seurasivat saattueen
varusteita ja elintarvikkeita kuljettaneet kärryt kuskeineen.
Kuningas Adolf Fredrikin ja hänen seurueensa näkeminen 1752 oli rahvaalle
elämys, joka ei toistunut kenenkään elinaikana. Edellisen kerran kuningas
oli nähty Pohjanmaalla, kun Kustaa II Adolf eteni Kyrönkankaan talvitietä
Vaasaan maaliskuussa 1626 ja yöpyi Vähä-Kurikassa. Seuraavan kerran
samanlainen näky oli vasta 1819 Suupohjan miesten
osallistuessa keisari Aleksanteri I:n saattueeseen tämän matkatessa
rantatietä etelään.
Kuninkaallinen matka jäi elämään taloissa ja kylissä perimätietona
polvelta toiselle. Edelleen on Kuninkaanportti Suomenlinnassa,
Kuninkaanlähde Kankaanpäässä, Kusikivi Kurikassa sekä Kuninkaankivi
Pietarsaaressa ja Kalajoella. Kurikkalaisten perimätieto kuninkaan tarpeiden
teosta kiven takana on epäuskottavampi kuin muut edellä mainitut. Se on
tullut kirjallisuuteen vasta 1943. Kuninkaan poikkeaminen tien poskeen olisi
edellyttänyt koko suuren saattueen pysäyttämistä toimituksen ajaksi.