Mauno Jokipii 1996
Kyrönkankaan kesätieRuotsin 1600-luvun suurvaltakausi tiesi
monenlaisia uusia järjestelyjä valtakunnan sisällä. Hallinnollisella puolella
syntyivät uudet läänit, sotaväenotto, sotaväen liikkuminen ja verojen kuljetukset
keskuksiin järjestettiin, virkamiesten virkamatkoja varten luotiin
kestikievarijärjestelmä ja siitä erillinen postitalonpoikaverkosto heidän
kirjeenvaihtoaan välittämän. Koska merkanttilistisen järjestelmän mukaan ns.
maakauppa ei ollut sallittua, perustettiin paljon uusia kaupunkeja. Myös niitä varten
uusien maanteiden raivaus oli tarpeen, sillä talouden kukoistus johtaisi verotulojen
nousuun ja oli siten valtion etu. - Voi olla vaikea analysoida, mistä yksityisestä
motiivista kruunu kunkin uuden tien raivaamista ajoi, mutta kuten näemme, sillä oli
lukuisia samaan suuntaan vaikuttavia syitä siihen, että se niin innokkaasti pakotti
1600-luvun muutenkin varsin rasitettuja talonpoikia vielä runsaaseen tienrakennukseenkin.
Pitkällä tähtäimellä tämä oli kyllä kaukonäköistä.
Pohjois-Satakunnan ja "Satakunnan Kyrön" (Näin sanoo Jaakko Teitti 1556)
kannalta kahdeksan uuden kaupungin syntyminen ennen kokonaan kaupungittomalle Pohjanlahden
pohjoisrannalle 1605 - 1652 on luonnollisesti merkinnyt paljon. Tohtori Jaakko Viertola
leimaa Suomen teiden historiassa (1974) sen pääsyyksi myös täkäläisiin
tienrakennuksiin. Todennäköisesti asia on juuri niin. Mutta en unohtaisi Pohjanmaan ja
Etelä-Suomen välisten tieyhteyksien merkitystä myöskään verokuormien viemiselle
Pohjanmaalta Turkuun tai pohjalaisen sotaväen marssille tarvittaessa Viipuriin.
Jälkimmäisistä on Hämeenkyrön historiassa jo 1600-luvun ajalta paljonkin tietoja.
Uusilla teillä oli toki valtion kannalta monenlaista merkitystä.
Satakunnan jo keskiaikainen runkotie kulki Turusta Huittisten Loiman kihlakunnansillan
ja Tyrvään Vammalan kihlakunnansillan kautta Pirkkalaan, Kangasalle ja Hämeenlinnaan.
Siitä on kolme haaraa, ensimmäinen Huittisten Kokemäen kautta Poriin, toinen
Hämeenkyrön ja Hämeenkankaan kautta Pohjanmaalle (talvisin Parkanon kautta), ja kolmas
Kangasalan ja Oriveden kautta Laukaaseen Keski-Suomessa. Hämeenkankaan tie oli ilmeisesti
vanhin ja paras Satakunnan ja Pohjanmaan yhteyksistä. Tämä näkyy siitäkin, että
juuri tästä haarasta tehtiin ensimmäinen Turun-Vaasan postitie vuosiksi 1645 - 1671.
Postitaloina mainitaan Herttualan Keimo, Järvenkylän Hollo, Vatsiaisten Luukas,
Jämijärven Soini tai Hinttu, jonka velvollisuus oli jo viedä postilaukku kesäisin
Kauhajoen Knuutilaan. Talvella posti tuotiin Ikaalisten pappilaan, sieltä Kartun Nukalle,
Parkanon Laatuun, josta edelleen Jalasjärven Jokipiihin nimismiestaloon.
Kun vakinainen asutus 1600-luvun alulla ulottui jo Kankaanpään seudulle ja
erämaa-alueella Kyrön skanssin kestikievari on toiminut ainakin jo 1650-luvulta,
Hämeenkyrön pitäjäläisten kyyditysmatkoja kievarista toiseen voitiin 1600-luvun
puolivälissä jo lyhentää. Vuonna 1685 mainitaan 1500-luvulta tunnetun Hämeenkyrön
Laitilan tai Tuokkolan kievarin jälkeen uudet kestikievarit Jämijärven Soinista,
Kankaanpään Niinisalosta sekä Karvian "Kyrön skanssista". Samanaikaiset
Kyrösjärven talvitien kestikievarit olivat Ikaalisten Kiialassa, Parkanon Laadulla ja
Parkanon Kuvasjärvellä.
Dateerauksen, milloin Kyrönkankaan kesätien (Etelä-Pohjanmaan historioitsija, prof.
Armas Luukko käyttää 1600-luvun lähteiden perusteella tätä nimeä) kunnostus
viimeistään tuli viranomaisten säännöllisen mielenkiinnon kohteeksi, saamme tien
Etelä-Pohjanmaan puoleisesta osasta. Pohjanmaan käskynhaltija Eerik Hare, laamanni Yrjö
Juhonpoika ja lainlukija Hannu Jaakonpoika suorittivat nimittäin Isonkyrön pappilassa
pidetyssä suuressa kokouksessa elokuussa 1610 tien kunnostusosuuksien jaon kaikkien
kahdeksan Etelä-Pohjanmaan pitäjän kesken aina Pietarsaarta myöten. Vain Lapväärtti
ja Lavia, joilla omilla suunnillaan oli sillä hetkellä kovin paljon tietöitä,
ilmeisesti merenrannan maantien ja toisaalta kauimmas sisämaahan ulotettavan maantien
haaran kanssa, vapautettiin toistaiseksi Kyrönkankaalta. Tavaksi tuli, että
maakuntarajalla lähimpänä tietä asuvat ilmajokelaiset käytännössä suorittivat
nämä työt, erikoisesti siltojen ja rumpujen korjauksen, ja kauempana asuvat maksoivat
heille siitä, koska kovin pitkät työmatkat tekivät oman työn kannattamattomaksi.
Niinpä Vöyrin asukkaat tekivät vuoden 1624 käräjillä sopimuksen, että he maksavat
12 äyriä savulta (talolta) niille ilmajokelaisille, jotka ottavat rakentaakseen heidän
"kihlakunnansiltansa Hämeenkyrön metsässä". (Luukko, s. 513)
Pitäjännimet tarkoittavat tietysti molemmilla tiesuunnilla siloisia suurpitäjiä,
jotka piankin jakaantuivat moniksi pieniksi. Kihlakunnansillat eivät liioin tässä
tarkoita sellaisia suursiltoja, kuin Loiman kihlakunnan silta Loimijoen yli Huittisissa,
vielä vähemmän Vammaskosken kihlakunnansilta Kokemäenjoen yli Tyrväällä, vaan monia
pieniä siltoja ja rumpuja, joilla luonnon muodostamaa kangastietä parannettiin
liikenteelle Kyrönkankaan harjulla.
Erikoisen innokas tien raivauttaja näyttää olleen kenraalikuvernööri Pietari
Prahe. Vuodesta 1648 hän vaati parannuksia Kyrönkankaan postitieksi määrätyllä
kesätiellä. Seuravana vuonna ilmajokiset kantoivat neljä kupariäyriä savulta
"uudesta tienraivauksesta Hämeen metsässä" ja lupasivat tällä maksulla
vastata tiestä 20 vuoden ajan. Vuonna 1652 maaherra kuitenkin vaati pohjalaisia
raivaamaan Kyrönkankaan kesätien kymmenen kyynärää leveäksi, sivuteillä näet
riitti 6-7 kyynärää, vieläpä kaivamaan molemmille puolille kahden kyynärän ojatkin.
Näin Ilmajoen ja muiden pohjalaispitäjien välillä tehtiin 1600-luvulla yhä uusia
käräjillä vahvistettuja sopimuksia tien Pohjanmaan puoleisen osuuden kunnossapidosta,
joka nähtävästi ulottui Karvian Kanttiin asti. Näitä tunnetaan mm. vuosilta 1653,
1664, 1666, 1675, ja 1693. Luukolla on maakuntahistoriassa asiasta sivukaupalla
mielenkiintoista tekstiä, jota tila ei kuitenkaan salli enempää selostaa. Pohjanmaan
puoleisten viranomaisten into tien jatkuvaan kunnossapitoon 1600-luvun loppupuolella
osoittaa kuitenkin selvästi, kuinka suuri merkitys tielle yleiseltä kannalta annettiin.
Luonnonolot nähtävästi suosivat Satakunnan puoleisia pitäjiä, että vähän
vähemmälläkin täällä selvittiin.
Kun Suomeen 1630-luvulta lähtien nimitettiin läänien maanmittareita, heidän
ensimmäisenä tehtävänään oli pitäjän-, kihlakunnan- ja lääninkarttojen
aikaansaaminen. Näihin kuuluu Valtionarkistossa säilynyt Hannu Hannunpojan noin v. 1650
Kyrön suurpitäjästä piirtämä kartta; jo silloin alue käsitti Hämeenkyrön ja
Ikaalisten isot seurakunnat, jotka nykyisin ovat jakautuneet yhteensä yhdeksään
erilliseen kuntaan. Sen aikaiseksi kartoitus on varsin hyvä, vaikka kiintopisteiden puute
joskus heikentää eri paikkakuntien sijaintisuhteita. Seuraamme nyt Hämeenkankaan tietä
sen perusteella, mutta nykyisiin karttoihin vertaillen ja saman ajan tuomiokirjojen avulla
kommentoiden.
Tien ura eroaa Hämeenkyrön Järvenkylässä suuren Kyrösjärven etelärannalla
länteen päin toisesta, pohjoiseen Ikaalisten kirkolle menevästä paikallistiestä.
Seurakuntarajan sivuutettuaan päätie kulkee - nykyään varsin vaatimattomana - harjuja
pitkin Vatulan 1800-luvun reservikasarmien eteläpuolitse Ikaalisten Vehuvarppeen
kylään. Sinne maanmittari Hannu Hannunpoika on merkinnyt suuret suoalueet, joiden yli
Hämeenkankaan tie kulkee viiden korkeamman suosaarekkeen kautta, joiden väleihin hän on
piirtänyt kuusi pitkähköä kapulasiltaa. Vuonna 1658 Ikaalisten Vatsiaisten kylän
Paavali Olavinpojalle kerättiin pitäjän vastakkaiselta laidalta Aureen
neljänneskunnasta, siis Parkanon-Kurun rajoilta, Vehuvarppeen sillan (lue siltojen)
rakennusrahat. Vuonna 1665 Ikaalisten keskeiselle Lahdenpohjan neljänneskunnalle
tähdennettiin saman sillan rakennusvelvollisuutta. Kesällä 1696 Hämeenkyrön
jahtivouti pystytti tälle tielle peninkulmapatsaat, joissa oli myös tienviitat ja
ilmoitukset välimatkoista. Kotiseutupiirien toimesta yksi tällainen rekonstruoitiin
Vatulanharjulle v. 1980.
Wilh. Carlsson kertoo 1871 tiestä eloisasti: "Maakunnan vanhin ja tähän
vuosisataan asti ainoa maantie Pohjanmaalle on Kangastie (70 virstaa täällä) Hämeen ja
Pohjankangaitse Kauhajoen Nummijärvelle. Tämä on vanhempi kuin Rantatie Porista
Siitä tulikin vähällä vaivalla valmis tie, ainoastaan eteen tulevain mäntyin
kaatamalla. Ojia ei siinä tarvita, vaikka niitä viime aikoina on vaadittu, sillä tämä
tie on sitä tasaisempi jota enemmän sataa
"
Vatulasta tie jatkuu Jämijärven puoleisille harjuille ja pienenee nykyisissä
kartoissa vain poluksi. Kun Jämijärven Soinin kestikievaritalo 1600-luvun kartassakin
sijaitseen Jämijärven rannalla, tie on kai käytännössä poikennut sinne asutulle
alueelle matkustajien hevosenvaihtoa varten, vaikka sama kartta jättää sen harjulle.
Jatkossa on taas noustu harjulle, Soininharjulle, jossa nykyisin sijaitsee Jämijärven
tunnettu purjelentokeskus. Sieltä alkaa taas kartoissakin vähän parempi tie, joka
johtaa Kankaanpään Kuninkaanlähteelle. Lähteen nimi on myöhäinen, vuodelta 1752,
koska Ruotsin kuningas Adolf Fredrik - tuo vähävaltainen "sorvarikuningas",
jonka nimen valtiopäivät tarvittaessa löivät kumileimasimella päätöksen alle -
suvaitsi Suomen kiertomatkalaan leiriytyä aterioimaan siellä. Lähde on kyllä tunnettu
jo 1650-luvulla ja maanmittari sanoo siitä kartassaan: "Vahva suihkulähde"
(springkiälda); suihkuihin asti sen ei tiedetä sentään riittäneen. Ehkä hyvä
pulppuava luonnonlähde sai kuitenkin yleisesti toimia sekä hevosten että matkustajien
vilvoittelupaikkana kuumalla kangastiellä. Sieltä onkin enää kohtuullinen vajaa
peninkulman matka, nyt lähes pohjoista kohti, Niinisalon kestikievariin Valkeajärven
pohjoispäässä. Tämä kievari puuttuu vielä 1650-luvun kartasta ja on siis hiukkasta
nuorempi. Kuvattu pieni vanha Vihusaaren kylän kautta kulkeva kangastieosuus on
harvinaisen tuttu Suomen miespuoliselle nuorisolle, joka upseerikoulun oppilaana taikka
kertausharjoitusten osallistujana on sitä tallannut ja "viiden tien risteyksen
valtaus" lienee operaatio, jollaisen monikin läsnäolija itse muistaa. Muuan Suomen
tunnetuimmista 1600-luvun teistä on tälläkin osuudella vielä selvänä esillä, vaikka
uudenlaisessa käytössä.
Nykyään suuri maantie kiertää kokonaan Pohjankankaan eteläosan harjumaaston ja
kulkee Kankaanpään kaupungista Karvianjoen tiheästi asuttua vartta Honkajoen kirkolle
ja sieltä metsien kautta koilliseen Karvian kirkolle. Vanha 1600-luvun maantie menee itse
asiassa paljon suorempaan, hyvin tarkasti Niinisalosta pohjoista kohti Hietaharjun ja
Korvaluoman kautta Karvian em. maantielle. Nykyinen asutusta noudattava maantie muodostaa
siis laajan kaaren ja vanha Pohjankankaan harjutie - pituudeltaan tässä noin 20 km - sen
suoran jänteen. Vanha tie on tälläkin osuudella hyvin maastossa nähtävissä. Carlsson
toteaa jo 1871, että "sitä osaa, joka Kuninkaanlähteeltä poikkeaa Karviaan, ei
enää korjata sen takia, että uudempi postitie käy Kankaanpään kirkon ohitse ylös
Honkajoen kautta Isojoelle."
Karviassa Skantsin eli Kantin kestikievari, jonka luona Karvianjoen ylitys 1600-luvulla
tapahtui, on kuutisen kilometriä 1700-luvulla syntyneen kirkon eteläpuolella. Nykyinen
maantie kirkolle ei ylitä Karvianjokea, vaan kulkee koko matkan sen eteläpuolella.
1600-luvun tie jatkui ilmeisesti Skanssin-sillan jälkeen miltei suoraan pohjoista kohti.
Se on tietynlaisena hentona metsätienä tai polkuna kartoissa edelleen näkyvissä,
kaukana nykyisistä suuremmista maanteistä. Vanhan metsätien ura Kantista läänin- ja
maakuntarajalle on noin yhdeksän kilometriä, samanlainen sivutie lääninrajalta
Nummijärvelle, josta vahva maantie Kauhajoelle ja kauemmas Pohjanmaalle jatkuu, sen
sijaan noin 12 kilometriä. Jälleen vanha perinteinen tie on, vaikka ei enää paljon
käytössä, silti pitkillä osuuksilla kartoissa mainiosti tunnistettavissa. - Hannu
Hannunpojan 1600-luvun kartoitus loppuu Karvian Kanttiin, jossa hän katsoo
lääninrajankin kulkevan. Ilmeisesti 1740 - 50 -luvun tarkempi lääninrajojen käynti on
siirtänyt Pohjanmaan rajaa noin peninkulman pohjoisemmas tällä kohdalla. Tämä myös
selittää, miksi pohjalaisten tienteko- ja kyyditysvelvollisuudet 1600-luvulla ulottuivat
Kanttiin asti.
Karvia sillan rakentamisesta - varmaankin jo uusimisesta - on tuomiokirjatieto vuodelta
1680, jolloin se todetaan "kyröläisten", siis yhdeksän nykypitäjän
yhteiseksi velvollisuudeksi. Vuonna 1693 suunniteltiin jakoa, että ikaalislaiset olisivat
huolehtineet Skanssin sillasta ja hämeenkyröläiset taas useasta keskipitäjän
sillasta. Myöhemmin Skanssin silta jäi kestikievarin ja Karvian yhdeksän uudisasukkaan
varaan.