S.
Västilä 1915
Kyrö-Skantz - Kotiseutukuvaus
Johdannoksi
Jos, lukijani, jonakuna poutaisena
heinäkuun aamuna astut kärryihin vaikkapa vaan esim. Vehuvarpeen talosta
Ikaalisten Vatulan takalistoilla ja ohjaat sitten kulkusi ns. vanhaa
kangastietä Niinisaloon Kankaanpäästä ja sieltä edelleen Karviaan, niin
kuljet matkan, joka näyttää sinulle kappaleen Pohjois-Satakunnan omituista,
alkuperäistä luontoa.
Teet sen havainnon, että tie tästä
näyttää olevan vanha ja paljon käytetty ja vaikka hoidottakin jätetty, niin
sittenkin kulkukelpoinen. Ihmisasumustoja et monta näe tien varsilla, eikä
niitä voi ollakaan, koska maa (Hämeenkangas) ei ole viljelyskelpoista, eikä
täällä autiolla kankaalla muutakaan elämisen mahdollisuutta ole, mutta
muutamia komeita näköaloja se sinulle tarjoaa. Jos Vatulan harjun kohdalla
annat juhtasi levähtää ja itse kiipeät harjun jyrkkää kuvetta sen laelle,
niin avautuu eteesi avarat alat Pohjois-Satakuntaa. Sieltä näet Kyrösselän
läikkviä lahtia, näet kumpuja, laaksoja, kyliä, vainioita ja siintävän
autereen seasta aina Juhtimäkeä myöden; toisaalla taas aavoja soita ja
tummia metsiä. Harjulta laskeutuessasi varmaan ajattelet: maksoipa tosiaan
vaivan käydä noita nähtävyyksiä katsomassa.
Asumatonta seutua saat taivaltaa
ainakin Niinisalon kylään asti ja jos vielä matkasi Karviaa kohti käy, niin
muutamaa metsänvartijan asumusta lukuun ottamatta, talotonta taivalta se tie
sinua kulettaa ja molemmin puolin sinulle aavoja näköaloja näyttää, tällä
kertaa tosin asumatonta erämaata, pääasiassa suota.
Kauraharjulla, Karviassa,
yhtyy vanhaan kangastiehen Honkajoelta päin tuleva valtamaantie, joka kuivan
maaperän ja runsaan sannanlaadun vuoksi Kauraharjun vahtipuustellin ja
Kantin välillä on erinomaisen hyvässä kunnossa. Tien varsia somistaa vielä
tällä välillä usein raivoavain metsävalkeiden estämiseksi raivattuja
palokujia (kravit), joita välistä poikkeaa tiestä suoraan poikki kankaan
nevoihin asti ulottuen ja näyttävät nekin ruskean hiekan peittämiltä teiltä,
joita kuitenkaan ei kukaan kulje.
Saavuttuasi teitten yhtymäkohdasta
noin 5 km Karviaan päin ja kyllästyttyäsi jo tähän ainaiseen asumattomaan
taipaleeseen, tuletkin iloksesi nyt asuttuun seutuun. Eteesi leviää pieni
aukeama ja sen keskessä näet hyvin asutun Kantin talon keltaiseksi maalatun
päärivin ja takana kohta toisen talon ihan sileällä kuivalla kankaalla.
Viljelyksiä ei siinä talon ympärillä ole, pellot ovat etäämmällä, mutta
muistorikkaalle paikalle olet saapunut, sillä tässä nyt on se vanha
Kyrö-Skantz (Kantti), jonka menneisyyttä tämän kirjoituksen tarkoituksena
olisi vähäsen muistiin palautella historiallisten lähdekirjain ja kansan
kertomusten avulla.
Kyrö-Skantzin perustaminen
Kangastie, jota myöten sinut,
lukijani, tänne Kanttiin asti kuletin, on vanha ja sillä on ollut Karvian
asutushistoriassa tärkeä asema. Sehän oli valtatienä Hämeen ja Pohjanmaan
välillä ja saattaa otaksua, että ensimmäinen asutus Ikaalisista ja
Hämeenkyröstä levisi Karviaan juuri tuota samaista kangasta, jota
tiettömänäkin on helposti voinut kulkureittinä käyttää. Kysymykseen, milloin
Kantin talo on perustettu, en ole saanut ihan tarkkaa aikamääräystä, mutta
ehkäpä on likellä todellisuutta Karlssonin arvelu: ”Karvian Skantsi (kansan
suussa Kantti), jota vanhoissa kirjoissa aina nimitetään Kyrö-Skantz, lienee
perustettu kuningas Kustaa Adolfin liiviläisen ja preussilaisen sodan aikana
_”, siis noin 1610 – 1620 tienoilla.
Kun Karviaan
perustettiin toinen talo, ”Stor-Karvia” vasta 1634, niin on Kantissa
niinollen tavattavana ensimmäinen kiinteä asumus
Karviassa, vaikkakin Kantin talonoikeudet ovat peräisin vähän myöhemmältä
ajalta, kenties vuodelta 1690, josta jälempänä enemmän.
Varsin sotaisia puuhia liittyy
Kantin perustamishistoriaan. Wilh. Karlssonin pitäjänkertomuksessa näet
sanotaan edelleen: ”Kyrö-Skantz lienee perustettu ei vihollista vastaan,
vaan pakkokeinoksi, jolla maan omia asukkaita sotapalveluksessa pysytettiin.
Palmsköldin kokoelmain Topographica osassa (n:o 14, tom L 8, siv. 873)
luetaan nimittäin: Hämeenkangas: Siinä kankaalla asetti Yrjö Juhonpoika
Svijnhufvud (joka oli majori) linnoituksen (en Skantz), johon hän kaikki
karanneet soturit ja jalkamiehet, jotka luopuivat
Kruunun palveluksesta, on vankeuteen pannut, Kruunulle suureksi eduksi
ja hyödyksi”.
Että Kantti on ollut linnoitus, jota
muuten sen muukalainen nimikin, Skantz, merkitsee ja
perustettu Palmsköldin kokoelmissa mainitussa tarkoituksessa, siitä olen
onnistunut saamaan toisenkin tiedon. Vanhoista asiakirjoista, joita 1899
lähetettiin valtionarkistoon Ikaalisten kihlakunnan- ja kirkonarkistosta,
suomensi kirjailija Mikko Ilkka seuraavan
muistiinpanon: ”Pohjankankaalla lähellä Karvian jokea oli Kustaa 2 Aadolfin
aikana pieni linnoitus (en Skantz). Tätä linnoitusta ei ole rakennettu
vihollisia vastustamaan, vaan oman kansan sortoa varten. Siihen näet
koottiin ympäristön maakunnasta väki, nuoria miehiä, jotka sitten raudat
jaloissa ja vahvasti vartioituina kuljetettiin satamakaupunkiin ja Turkuun
sekä sieltä edelleen sotatantereelle. Tämän linnoituksen päällikkö oli
majori Yrjö Juhonpoika Svijnhufvud mm. 1612 – 1632”.
Kansantarina kertoo linnoituksen
olleen myös Ikaalisten ja Jämijärven tienoilla, mutta kun sille ei ole
tietääkseni asiakirjoissa mitään todistetta tavattu, niin voinee otaksua
tarinan koskevan Niinisaloa, joka mahdollisesti oli Kyrö-Skantzin
varastopaikkana.
Se seikka, että näillekin
syrjäisille saloseuduille ulottui 30-vuotisen sodan aikuinen
lahjoitusmaajärjestelmä selviää siitä, että esim. vuodelta 1656 mainitaan
Ikaalisten kirkkokunnan mylly-tullin ja manttaalikirjassa mm. Karvia
kuuluvaksi 1/6 mantt suuruisena ”Autuaan Kreivi Fredrik Stenbokin” lääniin.
Sama tila mainitaan kuuluvaksi edellämainittuun alueeseen vielä 1660
vuoden Maakirjassakin. Mutta 1690 vuoden Maakirjan mukaan on Karvia (Stor-Karvia)
kapt. Henrik Landsberg’in komppanian ja saman rykmentin ”munsterskriivarin”
vapaatalo. Saman maakirjan mukaan Niinisalo ja Kyröskantz ovat olleet tähän
saakka verottomina torppina, mutta nyt v. 1690 ovat ne väliaikaisesti
verotetut, kunnes ne ”reivataan ja mitataan” sekä määrätään nyt molemmat
Porin läänin jalkaväen rykmentin kirjurin palkkaukseen.
1700 vuoden Maakirja taas mainitsee
Kantin ”Kortteerin mestarin hevostalona” 2/3 mantt. suuruisena.
Selvää on myös, että
läänitysjärjestelmän varjopuolet näyttäytyivät täälläpäin. Aivan yleistä
näet tähän aikaan oli kansan sortaminen lääninherrain ja sotaväen taholta.
Kun nyt esim. Kantin tienoita taivalsi nuori, sotakelpoinen mies, (kulkihan
ohi Pohjanmaan-Häneen valtatie) napattiin hänet kiinni ”kruunulle suureksi
eduksi ja hyödyksi” ja selitettiin hänelle, että hän muka oli sotaväestä
karannut. Milläpä todisti syyttömyyttään?
Sorto ei luonnollisesti rajoittunut
yksin näille tienoin. Kun sotaväki maassa matkusteli, menetteli se, vieläpä
kuninkaan oma henkivartijaväkikin Tanskan sodan jälkeen Venäjälle
matkatessaan, kuin vihollisensa maassa, niin että valtateiden varsilla
asuvilla oli kylläkin tukalat olot ja monin paikoin täytyi kansan omin
käsin ryhtyä omaisuuttaan
puolustamaan. Tieto*) että esim. 1620 joukko Savon jalkaväkeä oli tullut
Rautalammille karanneita sotamiehiä etsimään, jonka nojalla syyttömiä
ihmisiä rääkättiin ja heidän omaisuuttaan kiskottiin, todistaa vaan sitä,
että tuo surullinen järjestelmä oli näihinkin
Pohjois-Satakunnan harvaan asuttuihin
seutuihin levinnyt ja että sen kotina ja tyyssijana oli ennen muita
Kyrö-Skantz.
Karviassa kansan suussa elää vielä
tarina Kantin kupariporteista, jotka muka olivat niin painavat, että kun
niitä avattiin tai suljettiin, niin niiden ”roikina” kuului aina
Isoon-Karviaan asti. Talojen väliä on noin 17 – 18 km. Portit ovat vanhoina
sota-aikoina upotetut Kantin talon vieressä olevaan jokeen ”sillan korvaan”,
josta ne muka vieläkin kirkkailla ilmoilla näkyvät. Tästä
kupariporttitarinasta, johon kansan mielikuvitus on sijoittanut tuollaisen
pienen rikkauden vivahduksen, on mielestäni säilynyt muistitieto siitä, että
Kantti on ollut linnoitus, jonka porttien tuoma ”turva” oli sen ajan
ihmisille kaikkea muuta kuin haluttu.
Sotaisia muistoja Kantista
Sotaisia muistoja Kanttiin liittyy
enemmänkin. Ei ole tosin tiedossa, sattuiko isonvihan aikana
mm. 1700 – 1721 taisteluita Kantin tienoilla, mutta sotaväen
marssimisia ohitseen se silloinkin näki, se lienee varma.
Viimeinen sotainen muisto Kantilla
on 1808 – 1809 vuoden sodasta ja sai se silloin olla linnoituksena sanan
oikeassa merkityksessä.
Elokuun 10 p:nä 1808 oli ollut
Kauhajoen taistelu. v. Döbeln johti siinä taistelua venäläistä kenraali
Shepelevin komennossa olevaa armeijaa vastaan. Suomalaiset voittivat
pakottaen venäläiset perääntymään toisen joukon Läpväärttiin, toisen
Nummijärvelle päin. Kun takaa-ajava suomalainen
joukko oli vielä saanut voiton Nummijärvelläkin (kylä Kauhajoella liki
Karvian rajamaita Pohjankankaan laitamilla), niin venäläisten oli
peräännyttävä etelään s.o. Kanttiin päin.
Kansantarina kertoo asian seuraavaan
tapaan:
Karvialaiset olivat saaneet kuulla,
että venäläinen kuormasto, vahtinaan joukko kasakoita, oli tulossa
kangastietä Nummijärveltä matkalla etelään päin. Suomen armeijan voittokulku
etelää kohti oli heitä siihen pakoittanut. Nyt oli Karvian ja
Honkajoen miehiä ja mahdollisesti miehiä Isojoeltakin kerääntynyt
Kanttiin ryöstääkseen kuormaston ja tehdäkseen muutenkin vastarintaa. Oikein
olivat miehuullisesti varustautuneet. Miehillä oli aseina muutamia
oivallisia lintupyssyjä, kirveitä, viikatteita ja keihäitä. Nämä
viimeksimainitut olivat valmistetut siten, että keritsimen puolikas oli
kiinnitetty seipään päähän ja ase oli valmis – niin että tuleppas kasakka
piikkeinesi! ”Strateegisia” suhteita eivät miehemme myös unohtaneet.
Karvianjoen sillasta, jonka yli venäläisen kuormaston ja sotilasten tuli
kulkea, otettiin muutamia kansipuita pois ja Suomijoen Kässy erään toisen
miehen kera lähetettiin ratsain Kauhaalle ottamaan selkoa vihollisen
liikkeistä. Mutta huonosti onnistuivat Kässyn ja hänen seuralaisensa puuhat.
Kun kasakat ilmestyivät näkösälle, lähti karvialaisten ”etuvartio”
liikkeelle minkä kavioista lähti viedäkseen sanan Kanttiin. Mutta silloin
kasakatkin huomasivat heidät ja pian nopsat arovarsat
pakenijat saavuttivatkin ja Kässyn tovereineen oli hypättävä pois ratsailta,
hevoset päästettiin valloilleen, ja miehet juoksujalassa kankaan laidassa
olevalle vetelälle suolle, jossa kasakkain täytyi myös laskea ratsailta,
eivätkä sitten enää voineet miehiämme saavuttaa. Muutamia kertoja osumatta
ammuttuaan he poistuivat Kanttiin päin. Sentähden Kässy hiipi kotiinsa
Suomijoelle, eikä kasakoille sillä kertaa enää näyttäytynyt.
Karvialaisten ”armeija” oli
uskottavasti silläaikaa muokannut pattereita Kantin puoleiselle joen
hiekkarannalle ollakseen varustettu venäläisten tullessa. Oli elokuun 12 tai
13 p. 1808, sellainen syyskesän herttainen poutapäivä. Ei ollut niinollen
ihme, että siinä työskennellessä oli mahtavanlaisesti
hikoillut. Yksi ja toinen ”esikunnasta” oli ihossaan tuntenut kiusallista
kutkutusta, jota oli kynsin raapasemallakin koettanut poistaa, mutta ei se
vaan ottanut tauotakseen. Odotellessa, työn
valmistuttua, oli senvuoksi Kantin sauna lämmitetty tavallista kuumemmaksi
ja miehistö oli lähtenyt – kylpemään. Siinä saunan seinää vasten olivat
pystyssä pyssyt, keritsinkeihäät ja muut aseet, silläaikaa kun saunasta
kuului vihainen kiukaan sihinä, tasainen vihtojen läiskinä ja ähkimistä.
Suloinen saunatunnelma ympäröi äsken sotaisissa askareissa teuhanneita
miehiä. Valtoinaan siinä kylyksiä pitkin hiki virtaili, vihdoilla
hieroskeltiin leveitä rintoja, voimakkaita käsivarsia ja ikään kuin
loppulauseeksi otettiin tuima säärilöyly. Mutta – parhaaseen löylyyn yks
kaks saa kasakka kuokkavierahaks. Sillä aikaa kun Kantin puolustajat
perusteellisesti kylpivät, oli tullut muutamia kasakoita tarkastelumatkalle
Kanttiin. Rikottu sillankansi ei heitä ollenkaan estänyt tulemasta. Toisten
hevoset olivat hyppineet rikottujen kohtien yli, toiset olivat tulleet
ansaita myöten ja uimallakin oli helppo ollut yli päästä noin 6 – 7 syltä
leveän joen. Tieto vihollisen saapumisesta rikkoi kokonaan saunarauhan
Kantissa. Hätäisesti pukeuduttuaan saunailijat tarrasivat aseihinsa ja
punoittavin, kiiltävin kasvoin tappeluun. Eihän se siinä taistelu joen
rannalla pitkäksi muodostunutkaan, kun vihollisen jälkijoukko oli ehtinyt
perille. Kasakkain ammunta ja pelottavat keihäät tekivät vastarinnasta pian
lopun. Vetrein jäsenin luikkivat Kantin puolustajat pakosalle kätkien yhden
kuolleistaan Kantin (toisen tarinan mukaan Peltolan) riiheen, josta kasakat
Niinisaloon kuormastonsa kuljetettuaan ja Kanttiin palattuaan tutkintoja
pitämään eivät sitä löytäneet. Se seikka säästi Karvian kasakkain kostolta.
Siihen tapaan kansantarina. Samoin
on asian kertonut Suomijoen Kässy rovasti R J Juseliukselle, joka sen on
merkinnyt muistiin. Kässy-Tuomo Suomijoki eli lopun ikäänsä Parkanossa,
jossa aikoinaan omisti Alalaadun (Alasen) talon.
Muistona taistelusta oli Kantin
luona joen rannalla muutama vuosikymmen sitten vanha huone, jonka seinissä
sanottiin olleen kiväärin- ja pyssynkuulain jälkiä.
Kantti pappilana
Miekka ja risti, nuo erottamattomat
kulttuurin tienraivaajat, kuuluvat molemmat Kantinkin historiaan. Kun Kantin
merkitys linnoituksena alkoi vähetä ja majuri Svinjhufvudin komento loppui
jo 1636, muutti tänne nyt hengellinen hallitus. Vuonna 1656 asetettiin näet
Kanttiin Ikaalisten pitäjänapulainen Thomas Josefinpoika Wagnerus ja
toimitti hän täällä papillisia tehtäviä aina v:teen 1675, jolloin muutti
Ikaalisten kappalaiseksi ja kuoli v. 1679.
Hänen jälkeensä tuli Kanttiin
asumaan pitäjänapulainen Mathias Sorraeus (Soraeus) v. 1675 toimien pappina
täällä vuoteen 1692, johon Kantin pappila-arvo päättyykin, sillä seuraava
pitäjänapulainen Johan Favorinus 1691 – 1702 asui jo Ikaalisissa. Mathias
Sorraeus muutti Kurikkaan, jonka ensimmäinen kappalainen hän oli.
Mitä tehtävää mahtoi pappilalla
täällä olla?
Kuten edellä on mainittu oli
Karviassa v. 1656 Kanttia lukuunottamatta vasta yksi talo, Karvia, eikä
kiinteä asutus nopeasti edistynytkään. Niinpä esim. 1700 vuoden
"Diverse Jordebok” tietää edellisten lisäksi täällä olevan
ainoastaan kolme taloa Osaran, Tuokkolan ja Kilvakkalan akumenttitiloina,
mutta siinäpä se sitten olikin Karvian kiinteä
asutus, jonka vuoksi ei täällä pappia kaivattu.
Sentähden saattaa otaksua, jopa
varmana pitää, että näillä avarilla sydänmailla oli 1600 luvun loppupuolella
vilkas tilapäinen asutus. Hämeenkyröstä ja Ikaalisista päin saapui jo
aikaisin keväällä kangasta myöten miehiä ja miks’eipä naisiakin, kalastamaan
näiden erämaiden lukuisista järvistä ja joista ja metsästämään sen avarista
”oravimaista”. Kun sitten syksyn kylmät hyytivät kalavedet, lähtivät
useimmat rintamailla oleviin koteihin, palatakseen lumikelillä hiihtäen tai
ahkiota vetäen, tai ehkäpä hevosella, noutamaan kala-aittojensa kesällä
kuivatut kapahauet ja muunkin saaliin. Toiset
saattoivat jäädä talveksikin erämaihin eränkäyntiin ja riista-aittoja
vartioimaan, kalasaunojen asukkaiksi, ollakseen taas seuraavana keväänä
valmiina eränetsintään toisten palatessa kalajärville.
Että muuten Hämeenkyrön miehet
omistivat myöhemmilläkin ajoilla täällä maita, siitä on todistuksena mm.
muutamat paikannimet kuten Undila, Käkelä, Mattila jne. mutta siitä asiaan
tällä erää kuulumattomina ei enempää.
Luonnollisesti Honkajoen, Parkanon
ja Kankaanpään puolelle oli samaten tilapäistä
asutusta levinnyt ja kun Kantti oli niihin aikoihin näiden sydänmaiden
keskus, on hyvin ymmärrettävää että pappi asettui juuri tänne eränkävijöiden
sielunhoidosta huolehtimaan.
Miksikä sitten erämaasaarnat
loppuivat ja pitäjän apulainen taas (1692) asettui Ikaalisiin? Vaikea lienee
tähän täysin tyydyttävää vastausta antaa. Ehkäpä taloudellisissa oloissa
tapahtui muutos, joka aiheutti papin asuntopaikan muuton. En ole voinut
asiakirjoista asiaa lähemmin tarkastaa, mutta otaksua voinee, että
maanviljelys joko kaski- tai peltoviljelyksen muodossa voitti alaa
Hämeenkyrössä ja Ikaalisissa ja tarvittiin työvoimat siihen
määrin kotosalla, että eränkäyntiin yhä harvemmin ehtivät lähteä, josta taas
seurasi että pappia erämaissa tarvittiin verrattain vähän. Se lienee ollut
syynä, että Kyrö-Skantz menetti papillisen asujansa.
Miten näille tienoin sitte myöhemmin
seurakunta-olot ja kiinteä asutus järjestyivät, ei kuulu tämän kirjoituksen
piiriin.
Kankaanpääläiset kertovat paljon
kaskuja rohkeasta papistaan Isak Efrain Hällstenistä, joka 1824 oli tullut
Kankaanpään kappalaiseksi. Yksi tällainen tarina liittyy Kanttiinkin.
Kantissa oli yksi kamari, jossa
toisinaan yö-aikana ”kummitteli”. Lukusijamatkoillaanko vai muillako
asioilla liikkuen oli pappi Hällsten yöpynyt Kanttiin ja sijoitettu makuulle
tuohon epäilyttävään kamariin. Uskalias Hällsten nukkui makeasti, mutta
sattui yöllä heräämään ja huomasi kamarinsa valaistuksi. Pöydän vieressä
istui vanhanaikaisesti puettu kookas herra selaillen isoa kirjaansa ja kaksi
kynttilää paloi hänen edessään. Kuka sinä olet? oli kummitus tuimasti
kysynyt Hällsteniltä. Mutta silloin nousi Hällsten ja korkeimman nimessä
manasi ”herran” menemään, eikä koskaan palaamaan. Siitä lähtien ei se
olekaan enää näyttäytynyt.
Kanttiin kuuluneet maa-alueet
Mielenkiintoista olisi vielä
tarkastaa, kuinka laajoja alueita Kantti laajimmillaan ollen hallitsi.
Kysymyksen selvittely veisi kuitenkin liian pitkälle. Tyydyn siitä vaan
mainitsemaan muutamia tärkeimpiä seikkoja. Ei liene liikaa, jos otaksutaan,
että Kanttiin aikoinaan kuului koko eteläinen Karvia, Ison Karvian
omistaessa sen pohjoisosat. Kutkapa näitä erämaita muutkaan olisivat
omistaneet, kun mailla ei mitään viljelysarvoa ollut ja metsilläkin vaan
sikäli, miten riistarikkaita olivat. Kantille tietääkseni kuului 1705
tienoilla vähän aikaa Niinisalo. Kun näiden talojen välillä ei asutusta
ollut, omisti Kantti koko kankaan noin 25 km laajuudelta eteläänpäin. V.
1705 tienoilla kuuluu Honkajoelta nykyiset Kampikosken (toisen tiedon mukaan
Kantinkosken) ja Paholuoman talot torppina ”Kyrö-Skantzille” ja kun ei
tälläkään välillä ollut kiinteätä asutusta, niin näyttäisivät Kantin maat
länteenkin päin ulottuneen ehkä noin 25 km etäisyydelle. Idästäpäin oli
kiinteä asutus Parkanosta lähimpänä, mutta sinnepäin Kantin maitten raja
lienee vielä epämääräisempi. Jokatapauksessa olivat Kantin alueet niin
laajat, että ne nykyisen arvon mukaan kohoisivat melkoisiin summiin.
Monta kenties tärkeääkin seikkaa
Kantista on vielä jäänyt selvittämättä, kuten esim. kutka sitä ovat
aikoinaan omistaneet ym. Mutta yllä esitetyn perusteellakin lukija jo
varmaan myöntää, että Kantti, muinainen Kyrö-Skantz
on Pohjois-Satakunnan muistorikkaimpia taloja, joka pitkän olemassaolonsa
aikana on saanut monia vaihtelevia vaiheita kokea.
Lähdekirjoina käytetty:
Valtionarkiston Maakirjoja. Yrjö
Koskinen: Suomen kansan historia. Hugo Shulman: Taistelu Suomesta 1808 –
1809. D Blomstedt: Kapina Kauhajoella. Wilh. Karlsson: Pitäjän kertomuksia,
Entinen Ikaalinen. Väinö Voionmaa: Erämiehet.
Julkaistu
1.9.1915, Satakunnan
Sanomain Juttu-Tupa nro 9.