|
Pentti Papunen 1996
Tiet ja sillat
.. Talvisaikaan oli liikkuminen reellä joutuisaa, ja Ikaalisissa olikin
poikkeuksellisen runsaasti hevosia jo 1500-luvulla. Heti kun Kyrösjärvi jäätyi
rannoiltaan kantavaksi, jäi Hämeenkankaan tie toissijaiseksi ja mieluiten kuljettiin
Hämeenkyrön Järvenkylästä alkavaa talvitietä, joka meni ensin Aningaistenlahdelle,
siitä Osaran länsipuolitse Sikurinlahdelle, Läkäänlahdelle ja maitse Kyrösselän
rantaan Hiidensarven länsipuolelle ja edelleeen Kalinlahdelle. Kurinperän kautta matka
jatkui Taivallahdelle tai - ellei poikettu Ikaalisten kylässä - oikaistiin Karttuun ja
sieltä Kiialan ja Höytölän ohi Heittolaan, missä tie nousu maalle Viljakan talon
kohdalla. Täältä matka jatkui Linnankangasta ja Vääräjoen vartta Parkanojärven
eteläpäähän; jäältä poikettiin maalle lähellä järven pohjoispäätä, mistä
jatkettiin vesistön suunnassa Kuivasjärvelle ja Matkuslammin kautta lääninrajaa ja
Ilmajokea kohti.
 |
Hämeenkankaan tie (vas.)
1 Järvenkylä, Nuutti
2 Vehuvarpee
3 Kuninkaanlähde
4 Niinisalo
5 Kantti (Skanssi)
6 NummijärviPohjanmaan talvitie (oik.)
1 Järvenkylä, Nuutti
7 Aningaistenlahti
8 Sikurin- ja Läkäänlahti
9 Kallinlahti
10 Karttu
11 Höytölä
12 Heittola
13 Veneslinna ja Linnankangas
14 Parkano
15 Laurinkangas
16 Kuivasjärvi
17 Koskue |
Satakunnasta pohjanmaalle vievä Hämeenkankan -
Pohjankankaan tie (kartassa vasemmala) raivattiin kulkukelpoiseksi viimeistään keskiajan
lopulla. Sitä voitiin kulkea ratsain, reellä tai hevosvetoisilla purilailla, ja
postitieksi se kunnostettiin 1600-luvun puolimaissa.
Talvitie oli maantietä lyhyempi ja joutuisampi mutta kelirikkojen rasittama. Sen alkuosa
on tässä piirretty kulkemaan Osaran ja Kolkon länsipuolitse, mistä professori N. A.
Osara on kirjoittajalle maininnut. Muilta osin kartta noudattaa Viljo Alasen tutkimuksen
suuntaa. |
Kyrösjärven jäällä tarvittiin talvisin viittoja, jotteivät kulkijat olisi
lumituiskussa ja pimeässä eksyneet. Tie tosin meni enimmäkseen niin lähellä järven
länsirantaa, ettei eksymisvaaraa juuri ollut. Kyrösselän itäpuolen kyliin mentäessä
jouduttiin kyllä ylittämään suuriakin selkiä. Parkanolainen Sven eli Soini
Martinpoika (Kana) vaati Kyrön käräjillä helmikuussa 1630 pitäjältä palkkaa sitä,
että oli raivannut ja viitoitanut Pohjanmaan tien. Hänelle päätettiinkin maksaa äyri
joka talosta.. (IEEH I , 328 - 329.)
IEEH = Ikaalisten enstisen emäpitäjän historia |