Samuli Paulaharju 1910
Kangastietä käymässä
Kangastie lienee
tuttu ainakin eteläisimmän Suupohjan eläjille sekä pohjoisen Satakunnan
asukkaille, tämä ikivanha kanervaisten kangasselänteiden tie, mikä
Pohjanmaan on entisaikaan vahvana valtaväylänä Hämeen seutuihin yhdistänyt.
Vain entisaikaan. Sillä nyt on tie jo miltei tykkänään hylätty. Yksinään
maatuneena, metsittyneenä se matkailee kankaiden männiköitä, joskus ojentuen
suuren suonselän ylitse.
Liike on jo
siirtynyt uusille suunnille, etsinyt itselleen uudet valtaväylät, rautatiet
ja muut. Nyt vanhaa tietä liikkuvat vain joskus kyläin väliset lyhyen
matkankulkijat, mutta ennen ovat sitä useasti etäistenkin seutujen
matkamiehet vaeltaneet, toisinaan suuret sotajoukot mellastaen marssineet,
jopa joskus kuningas kulkenut kaikessa komeudessaan.
»Sikain tieksi» on
Kangastietä ennen nimitelty. Tarinan mukaan näet kaikkea tutkivat, kaikkeen
nokkansa työntävät kärsäniekat juuri olivat tämän tien ensimmäisten pyykkien
pystyttäjät. Olivat Ikaalisten Vehuvarpeen siat kerran kyllästyneet
ainaisiin kotitanhuoihinsa ja lähteneet vapauttaan
nauttimaan talontakaisille kumiseville kangasmaille.
Keveästi käytävät kanervikkotantereet olivat heitä niin ihastuttaneet, jotta
olivat lähteneet ottamaan selvää, miten etäälle tällaisia hauskoja kenttiä
ulottuisi. Ja niin olivat mennä röhötelleet nummi nummelta, kangas kankaalta
kymmenin virstoin, peninkulmin, kunnes viimein päätyivät Kauhajoelle Kokon
talon kujasille. Takaa-ajajat olivat seuranneet karkulaisten jälkiä
kankaalta toiselle ja tulleet myöskin Kokon kujalle ja vieneet heidät
takaisin samoja teitä. Mutta siinä olikin huomattu karkulaisten kulkemat
tienoot oivalliseksi tienpaikaksi sekä sitten tehty tie sikojen pyykittämää
suuntaa myöten. Pyykkimestareille oli annettu kunnia - tie nimitettiin
Sikain tieksi. Olipa Kokon talokin, mihin vehuvarpeelaiset olivat
pohjaksuneet, saanut tapauksesta muistonsa, taloa näet on kunnioitettu
aikoinaan »Sika-Kokon» nimellä.
Onpa tiellä
kolmaskin nimi. Sitä on sanottu »Kurikkalaisten kirkkotieksi», koska muka
tätä tietä Kurikan eläjät ennen olivat käyneet Karkun kirkossa - lähempänä
kun ei ollut Herran temppeliä.
Havusen talon
luota, neljä, viisi kilometriä Kauhajoen kirkolta Hyypän perälle vievältä
tieltä, poikkeaa Kangastie itäkaakkoa kohden ja kohoaa heti metsäiselle
nummelle. Tätä tiehaaran taloa, taipaleen alkukohdan asumusta, entistä
majataloa, on vanhaan aikaan kylänkesken sanottu »Hämes-Havuuseksi», niiltä
main kun pohjalaisten mielestä on jo »Hämes» alkanut ja talo ollut kuin
»Hämehen kynnyksellä». Samoin kangas, joka tästä alkaa ja ulottuu aina
Hämeenkyrön seuduille, tunnetaan pohjanpuolessa Hämehenkankahan
yleisnimellä, mutta eteläpuolen asukkaat taas sanovat samaa kangasta
Pohjankankaaksi. Kankaan eri osilla on taas omat nimensä.
Havusesta lähdettyä
tullaan Nummikankaalle, joka ulottuu aina parisen peninkulmaa Nummijärven
seutuville ja vielä siitä sivuitse. Nummikankaan selällä on isohko neva,
jota sanotaan Perinkuulemanevaksi, sen laidassa kun
on ennen ollut »virstantoloppa», mihin on päättynyt »perinkuulema»
Havusesta. Kankaan keskimailla, missä haarautuu tie Ikkeläjärvenkylille, on
ylänne, jota nimitetään Vöörinkankahaksi. Siinä sanotaan entisaikaan Vöyrin
asukkailla, »vööriläisillä», olleen tieosansa, joten siis hekin ovat tätä
tietä muinoin tarvinneet.
Tullaan Nummijärven
rantamille, lasketellaan hiekkaista itärantaa lähelle järven eteläpäätä ja
saavutaan Nummijärven eli »Nummen» taloon järven sileälle hiekkarannalle.
Tänne luetaan Havusesta »seittemän pitkää virstaa» eli »ruottinvirstaa,
joita menöö neljä peninkuulemahan». Talo on entisaikaan ollut tien toisena
majatalona.
Nummijärven seutu
on tunnettu Suomen sodan ajoilta. Talon lähellä pieni Nummijoki lähtee
Nummijärvestä, ja tämän joen sillalla sekä rannoilla oli ollut ryssillä ja
suomalaisilla kova yhteenotto. Olivat venäläiset tulleet etelästä ankaralla
miesvoimalla ja Suomen miehet olleet joen takana ottamassa vastaan. Ja
takaisin oli partanaamat ainakin sillä kertaa työnnetty.
Joen seuduilla
nähdään vielä vallien jäännöksiä ja tappelussa kaatuneitten sotilaiden
hautoja, ja vielä muistavat muutamat seudun vanhukset kertoa isiltä
kuulemiaan tarinoita sen ajan kamalista tapauksista.
Nummijärveltä
jatkuu tie eteläsuuntaansa samaa kumisevaa kangasta myöten ja saapuu
Karvialle Kantin taloon, joka on ollut kolmas Kangastien majapaikka.
Kantin
ja Nummen väliä sanotaan olevan kymmenen ruotsinvirstaa eli puolikolmatta
peninkulmaa.
Nelisen kilometriä
Nummijärveltä ajettuasi näet oikealla pienen pyöreän kummannäköisen
umpilammen kuivalla kankaan selällä. Se on merkillinen Lapinkaivo, syvä
loivapartahainen vesikuopanne, n. 150 - 200 metriä yli mitaten. Vettä
siinä on pari kolme syltä, mutta veden alla pehmeä liejupohja, kuinka syvä
lieneekään. Kaivo on vedenhaltian asunto ja sen sanotaan olevan pohjaton. On
joskus koetettu sen syvyyttä mitata, mutta ei ole pohjaa tavattu. Jollekin
mittaajalle haltia oli lammikosta huutanut: »Mene ja
mittaa Nummen ja Kantin väli, niin saat tietää tämän
syvyyden!»
Muistellaan, että
tähän mutapohjaiseen lampeen venäläiset olisivat hätäpäissään työntäneet
tykkinsä pelastaakseen ne joutumasta suomalaisten käsiin. Vielä muutamat
tietävät, että syvyyteen olisi itse sotaherroja hevosineen, vaunuineen
suomalaisten ahdistamana laskettanut ikiteilleen. On kyllä lampeen
hukkuneita koetettu naarata, mutta niin on haltia ne ottanut, ettei ole
mistään löytynyt. Salaperäisen mustana vain läikkyy lammen silmä.
Lappalaiset
lienevät näilläkin kankailla muinaisaikaan liikkuneet jättäen ainakin nimiä
muistokseen. Sillä paitsi vastamainittua lampea on näillä main muitakin
»Lappi»-nimisiä paikkoja. Lähellä lampea kohoaa Kangastie laajalle aavalle
harjulle, jota sanotaan Lapinharjuksi. Sen vierellä on synkkä Lapinkorpi, ja
korven takana avautuu mahdottoman laaja Lapinneva, ja Nummijärveen laskee
Lapinluoma.
Muuan seudun
merkkipaikka on vielä Rukouskivi Nummikoskelle vievän tien vieressä.
Merkillisen nimensä on kivi saanut näin: On lauantain
ikäpuoli. Nummikosken kylän väki on kirkkomatkalla. Sattuu äkkiä, miten
sattuukaan, tulemaan synkeä pimeys, joka verhoaa taivaan ja maan ja saattaa
kirkkomiehet kauhistuneina odottamaan maailman loppua. He ovat juuri
mainitun kiven luona ja siinä maailmanlopun
tuskassaan lähettävät hartaat rukoukset korkeuteen. Rukous tuleekin
kuulluksi, pimeys pian pakenee ja nummikoskelaiset pelastuvat. Mutta siitä
alkaen on kiveä ruvettu sanomaan Rukouskiveksi.
Nummikangas päättyy
Kauhanevaan, laajaan aukeaan suohon, jossa läikkyy useita suuria
vesisilmänteitä ja suolampia. Nevan halki kulkevan tien kahden puolen kasvaa
komeita vankkoja koivuja ihan pientareella, niin että tie on kuin mikähän
kaupungin puistokäytävä eikä vain unohdettu Kangastie. Kauhanevalta noustaan
Kirkkoharjulle, korkeahkolle kivikkomäelle, joka on Karvian kirkon kohdalla.
Tämän seudun
Kangastie on miltei aivan käyttämätöntä. Paksuja petäjiä ja koivuja on
kohonnut tien pientarille ja ojiin, jopa joskus entiseen raitioonkin. Ojat
ovat kokonaan tukkeutuneet. Tien leveys on ollut noin viisi, kuusi metriä.
Synkkään petäjikköön se toisinaan puskeutuu, joskus taas koukertelee
alastoman harjun selkää, eksyttäviä syrjä- ja poikkiteitä saat tuon
tuostakin tarkkailla, mutta jos pysyttäydyt vain tiellä, jonka sivuilla
tuntuu entisten ojien kouruja, niin tuletpa sentään
monen epäilyksen perästä suureen Kantin taloon, mikä äkkiä metsän aukeamasta
komeana ilmestyy.
Kantti - on jo
kaksikin sennimistä taloa - ei ole suinkaan eilispäivän aloitteita. Sanovat
siinä eletyn jo yli kolmesataa vuotta. Kahdennentoista Kaarlen aikana siinä
oli asunut sotaherra, talossa oli ollut sotaväen asevarasto, ja koko paikka
oli varustettu pieneksi linnoitukseksi. Siitä oli
talo saanut nimensä. Silloin oli kartano ollut lähempänä ohitse juoksevaa
Karvianjokea kuin nykyjään, aivan joen itäisellä äyräällä. Luhti- ja
tallirivin välissä oli ollut portti pihaan. Se oli
suljettu niin mahtavilla kupariovilla, että niiden pauke, kun ne lyötiin
kiinni, oli kuulunut Kankaanpään Niinisaloon saakka. Oli jokivarrella tien
pohjoispuolella ollut talon vilja-aitta. Sama aitta on vielä pystyssä,
vaikka toiseen kohtaan siirrettynä, ja sen
etuseinässä nähdään vuosiluku 1710. Se on rakennettu
siis juuri Isonvihan kauhujen edellä. Aitan etuseinä
on kovin kuulanrei'illä koristeltu. Joko siihen ovat sotamiehet
harjoittaneet maaliin ampumista taikka on se tositappelussa saanut osansa
laukauksista, kuten kansa luulee. Sillä Isonvihan
aikana oli venäläinen tätä tietä edennyt pohjoista kohden. Silloin, kun oli
kuultu ryssän olevan tulossa, oli talon kupariportit upotettu jokeen,
sillalta laskettu alas, »siinä kun on kovasti syvä paikka».
Ja siellä ovat ne, komeat portit, vieläkin, ei ole etsimälläkään
niitä löydetty.
Sitten taas 1808-1809 vuosien sodassa on talon luona tapeltu. Sanotaan sillan luona olleen
yhteenoton ja pikku temmellyksiä siellä täällä. Olivatpa ryssät talossa -
herrat itse herrastelleet asuintuvassa ja hevoset eteistuvassa - oleskelleet
pitkät ajat, ympäristössä retkeillen ja mellastellen.
Talon lähelle, joen
jyrkkään itätöyrääseen on ennen haudattu ihmisiä, joko tappelussa kaatuneita
tai muuten surmansa saaneita. Vieläkin, kun keväisin pehmeä töyräs vierii
jokeen, tulee toisinaan esille ihmisen luita.
Kantista käy
Kangastie yhä vain etelää kohden samana suorana nummien halkojana. Kolmisen,
nelisen kilometriä kulkee sen mukana Karvian kirkolta Hongonjoelle vievä
maantie, kunnes se kääntyy oikealle Saunaluoman kylään, ja Kangastie kohoaa
korkean Kauraharjun laakealle laiteelle. Kauraharjun takaa näkyy aava suo,
Kaurakeidas, jonka keskellä, Saunamäellä, ryssillä oli sodan aikana ollut
talvimajansa. Vieläkin näkyy mäellä asunnon kiukaan jäännöksiä karvialaisten
kytösaunan luona. Kauraharjun liepeellä on pieni Kauralampi, josta Jämijoki
saa alkunsa, sekä pienoinen Peijarinjärvi. Nimensä on mainittu järvi saanut
siitä, että se on aikoinaan ollut Jämijärven Peijarin talon kalavetenä. Nyt
on järvi kankaanpääläisten kuivaamana niittymaana.
Saavutaan
Suonreiden torpalle, joka on Korvakeitaasta pistäytyvän vetisen
suonlahdelman, »reiden», pohjukassa. Keitaan takaa välkkyy pieni
Korvalanjärvi. Suonreisi on entinen matkalaisten levähdys-, syöttö- ja
juottopaikka. Siinä lahdelman tasaisella ruohoisella rannalla oli ainakin
kesäisin hauska pitää purtua ja levähdellä.
Taas edelleen
samoja kuivia kangasmaita tullaan yli Hietaharjun Kankaanpään Niinisaloon,
ja kangasta on kuljettu jälleen kymmenen pitkää virstaa.
Niinisalo eli vain
»Salo» on neljäs Kangastien entisistä majataloista. Ennen on siinä ollut
vain yksinäinen talo, mutta nyt on jo kokonainen kylä monien teiden
haarauksessa, joista yksi osuu Kankaanpäähän, Hongonjoelle ja Pomarkkuun,
toinen ottaa suuntansa Jämijärvelle, kolmas ampuu suoraan Parkanoon, neljäs
ja viides on pohjoisesta tuleva, etelään menevä Kangastiemme.
Niinisalostakin vielä pari virstaa pidetään entistä eteläsuuntaa, käydään
kangasta ja sivuutetaan jokunen järvi ja niin tullaan kuululle
Kuninkaanlähteelle. Siinä on pikkuinen kylä ja pieni torppa puutarhoineen
lähteen äärellä. Lähde on muutamasylinen kirkas
vedensilmä kankaan reunassa, tien vieren nurmikossa, suurien tuuheiden
koivujen suojassa. Alituisesti kumpuaa lähteen pohjasta maan uumenien
kirkasta raitista vettä, ja esiin pulppuava vesi virtaa pikku purona
syvälle syöpynyttä koivujen varjostamaa uomaa myöten Vihteljärveä kohden.
Komean nimensä on lähde saanut siitä, että sen reunalla kerrotaan Ruotsin
kuninkaan, Aadolf Fredrikin, Suomenmatkallaan
levähtäneen ja suurustaneen. Onkin siinä mieluisa viivähtää. Suuret koivut
tarjoavat vilpoisaa varjoa ja kirkas lähde raitista, virkistävää vettä.
Useasti käy matkailijoita lähdettä katsomassa, ja lähteen reunan torpassa on
oikein kirja, johon voi nimensä ikuistaa. Mutta nimikirjan ohuet lehdet
eivät näy olleen monen matkamiehen mielestä kyllin luotettavia nimen
säilyttäjiä. Lähdettä ympäröivät komeat koivut on pitänyt piirrellä ja
kaivertaa täyteen jos jonkinlaisia nimiä ja
puumerkkejä.
Kuninkaanlähteen
seuduilla tekee tie äkkimutkan vasemmalle ja lähtee vaeltamaan
itäkaakkoiseen suuntaan pitkin tasaista Hämeenkankaan
selkää Jämijärven eteläpuolitse. Matkalla sivuutetaan Sormenpellon torppa,
joka myös on entisiä matkamiesten majailu- ja syöttöpaikkoja. On tien
varrella vielä Koiviston ja Leppihalmeen torpat, mutta muuten on matka
autiota nummea.
Saavutaan viimein
Vehuvarpeeseen eli »Varpeeseen», joka on jo Ikaalisten pitäjää ja on viides
matkaamasi tien vanhoja majataloja. Tätäkin väliä Niinisalosta
Vehuvarpeeseen sanotaan olevan kymmenen pitkää virstaa. Talo on komean
näköinen kaksine asuinrakennuksineen, viljavine maineen, ja lienee seudun
ensimmäisiä asumuksia. Täältähän ennen mainitut kärsäniekat, tien
ensimmäiset kävijät, olivat lähteneet suurelle löytöretkelleen.
Varpeesta lähdetään
viimeiselle Kangastien taipaleelle, seitsemän pitkän virstanpituiselle
matkalle, joka päättyy Hämeenkyrön Järvenkylään. Tämäkin taival on aina vain
samaa kuivaa yksitoikkoista kangasmaata. Mutta vaihteeksi kohoaa kangas
monesti korkeaksi harjuksi. Varsinkin vasemmalla,
Kyrösjärven puolella, on hiekkaisia harjuja harjun vieressä, milloin
paljaslakisia särkkiä, milloin petäjäisiä korkeita kunnaita. Harjuista
lienee ainakin Vatulanharju tunnettu. Eteläpuolen seudut ovat alavampia
maita, soita ja sileitä nummia. Vain jokunen talo ja torppa on tällä
taipaleella.
Sitten yhtäkkiä
tulee esiin iso Järvenkylä pienen, soman Kyrösjärveen laskevan järven
ympärillä. On kuin päivä pilkahtaisi pitkän pilvientakaisen matkansa
jäljestä.
Täältä saattaisit
nykyisiä valtateitä myöten jatkaa matkaasi Tampereelle ja Hämeenlinnaan ja
minne vain. Kangastietä olet matkannut kaikkiaan neljäkymmentäneljä pitkää
virstaa eli noin satakymmenen kilometriä.
Kuninkaanlähteen ja
Järvenkylän välistä tieosaa vielä käytetään, vaikka ei se enää
neljäänkymmeneen vuoteen ole ollut kruununtienä. Ajetaan sitä myöten
kauppalaan, Ikaalisiin, varsinkin markkinain aikana »veletään kaloja
maakuntaan» ja muutenkin ajellaan, tämä vanha tie kun on tasaisempaa kuin
uusi Jämijärven pohjoispuolen tie, joka on paikoin kovin mäkistä ja ahteista.
Kantin ja
Niinisalonkin tietä vielä vähin ajellaan. Kun esim. Karvian puolen asukkaat
matkustavat Porin seuduille, suoristavat he Kangastien kautta.
Vielä nähdään
useassa paikassa tien varrella entisten »virstantoloppien» jäännöksiä,
kivikasoja, joissa muinaiset matkanmittaajat, puiset patsaat ovat seisoneet
kulkijan yksitoikkoista taivalta ilahduttamassa. Onpa jokin patsaista ollut
oikeaa vanhankansan vahvaa juurta ja jäänyt
kiviraunioonsa seistä törröttämään. Semmoinen vanhan tien patsas, entisajan
muistomerkki, nähdään Kauraharjulla. Vankkana ja pystypäisenä se vielä
seisoo kivikengässään laakealla nummella, vanhuuden toverina vahva petäjä
sekä toinen patsas, joka kuitenkin jo on ruvennut vanhuuttaan vaipumaan.
Julkaistu teoksessa Samuli Paulaharju: Kuva sieltä toinen täältä - Kautta
Suur-Suomen. WSOY, toinen painos 1944.

Hämes-Havusen talo. Kauhajoki.

Kantin taloja. Karvia. Etualalla Karvianjoen silta.

Kauraharjun vanha peninkulmapatsas. Karvia. |