|
Suometar no 36, 05.09.1856
Kankaanpäästä, elokuussa
Meidän pitäjästä en muista nähneeni ainoatakaan uutista
Suomettaresta, ja moni tuskin tiennee, missä Kankaanpää onkaan. Seuraapas siis minua,
weikkonen, niin lähdemme sitäkin maanäärtä katsomaan. Jos Turusta taikka Tampereelta
lähdemme, niin on soweliain kulkea kaunihin Hämeenkyrön kautta. Kyröskoskeakin woimme
siwumennessä poiketa katsomaan saadaksemme woimia tämän jolsannäköisen matkan waiwoja
kestämään. Tämä puoli Kyröä on suloisinta lehtimetsää, josta tawan takaa wiidan
wäliltä loistaa siintywiä järwenpilkkoja. Toisella puolen Järwenkylää kuljemme
kahden pienen järwen wälitse, siitä erästä jyrkkää ahdetta ylöspäin, ja nyt on
synkkä, suunnaton kangas edessämme. Wieläkin kerran täytyy meidän katsastaa taappäin
jäähywäiseksi noille ihanoille lehtewille kukkuloille, jotka jääwät meiltä
toistaiseksi.
Nyt kuljemme tasaista kangasharjua, jolla välillä Kyrön ja
Ikalisten raja on. Ikaalisista emme kumminkaan saa nähdä kuin hywin wähäsen taikka
kowin kaukaa. Kun wähän ajan päästä kuljemme harjun wasempaa kuwetta alas, niin
kunnas jakaantuu oikealla puolella, korkeana, soukkana ja jyrkkänä. Tämän kunnaan
harjulle meidän täytyy kiiwetä ylös, waikka päiwän helle jo lienee meitä
wäsyttänut ja kuumentuneen sora paiste wienyt meiltä woimiemme loputkin. Tämä kunnas
on näet Watulanharju. Ja waiwasi tosin saat maksetuksi; sillä niin ihmeen kaunis tämä
näköala on, että oikein silmilläsi juot wirwoitusta nääntyneelle ruumiillesi.
Edessäsi on awara Kyrösselkä lahtinensa ja suuri osa Ikaalisten pitäjää, jopa tuolta
kaukaa näkyy Ikaalisten kirkkokin, jonka niemelle kaupunkia sanotaan aiwottaman. Hiitten
ja Pirkkalalaisten muistot puhuwat sinulle Kyrösselän rannoilta.
Mutta wihdoinkin palajamme maantielle. WehuWarwe-niminen
kylä on jonkunmoinen lepopaikka, mutta sitten taas on pelkkä kangas edessä (25 uuden
wirstan kestikiewarin wäli). Sora, kanerwikko ja tuolla täällä yksityinen puu, jonka
kulowalkea taikka ukkonen on raiskannut, owat ainoat aineet, joita wäsynyt silmä woi
keksiä. Tällä tawalla loppuu Ikaalinen ja nyt olet - Kankaanpäässä.
Luonto on yhä samanlainen. Mutta älä wielä; tuostapa
näkyy huoneita ja pari aitausta keskellä kangasta ja wasemmalla tien warrella on suuri
kirkas lähteensilmä, Kuninkaanlähde, jonka raikasta hywää wettä emme woi olla
nauttimatta. Tämä jalo lähde luullaan olewan yksi wesi Uhrilähteen kanssa, joka
toisella puolella kangasta, Ikaalisten puolella, Jämijärwen rannalla heruu useista
kuohupäistä, jotka wälistä lakkaawat, wälistä uudella woimalla kuohuwat. Uhrilähde
jo huomaamatta meiltä jäi; sillä siihen olisi jo edeltäpäin ollut poikkeeminen,
mistä Soininharju näkyi kankahan oikeasta äärestä. Mutta tämä olisi suuri lento
ollut, Kankaanpäähän mennessä.
Lähellä Kuninkaanlähdettä on tienhaara. Oikeanpuolen tie
kulkee Kyläkarwian kappelin kautta Pohjanmaan Kauhajoelle ja on taas ikiwanha tie, joka
muinoin oli ainoa matka Pohjanmaalta eteläänpäin. Kangas silloin nimettiin
Kyrönmetsäksi, (koska sekä Ikaalinen että Kankaanpää oliwat Hämeenkyrön
pitäjää), ja luettiin 12 peninkulman mittaiseksi, niinkuin se todella onkin. Kolme
kestikiewarinwäliä perätysten tällä matkalla owat 25 uuden wirstan mittaiset ja
enimmät niin autiot, ettei ainoata mökkiä tule näkywiin, ennenkuin kestikiewari
taas ilmaantuu. Ettei tämmöisellä tiellä woi mitään kaunista löytyä, sen
pian ymmärrät. Mutta "harwoin nähden harakkakin kaunis", ja jotakin jaloa
siinä kumminkin luulet hawaitsewasi, kun Kauraharjun kukkulalta luot silmäsi noitten
suurien suunnattomien keitaitten yli, jotka kahden puolen kangasta ulottuwat niin kauwas
kuin silmä kannattaa. Kaukana luotehesta näkyy Lauhaanvuori, kuin tukewa pieli
Maanseljälle. Kyläkarwian läwitse juoksee joki, joka laskee wiimein Merikarwian
pitäjään. Sen wieressä on Skanssin eli "Kanttin" kestikiewari, jonka
syntyperä ei kuitenkaan ole aiwan merkillinen, niinkuin sen nimestä pian arwaisit *).
Siitä taas on kanerwaista kangasta Pohjanman rajan toiselle puolelle saakka - -
Mutta tätä tietä emme saa kulkea, jos mielemme tulla
Kankaanpään emäkirkolle. Kuninkaanlähteestä poikkeemme wasemmalle päin, ja pian jo
näkyy kankahan kyljessä Kankaanpään kirkko, sitten muutamia wähäisiä järwiä,
wiljwlysmaata j.n.e.
Kankaanpää on luontonsa puolesta Pohjanmaan ja Hämeen
puoliwälistä. Maa ei ole juuri tasainen, mutta ei sinnepäinkään niin kukkulainen kuin
Ikaalisissa ja Kyrössä. Kansa on semmoista sekasukua, ettei woi eroittaa, kenehen
se oikeastansa tulee. Yksi osa sanotaan olewan Mustalaista syntyperää. Ylipäänsä ei
sowi muuta sanoa, kuin että yhteinen kansa on hywän luontoinen; mutta halla, köyhyys ja
kaikellainen hengellinen ja ruumiillinen puute on waikuttanut monenlaista kurjuutta.
Tämä kurjuus lisääntyy kahtaalta päin. Ensiksi wiinasta, jota tänne tulwailee
etenkin Kyrön puolelta, jonka luwattomat wiinan-poltajat eiwät tohdi kuljetta wiinaansa
kaupunkeihin asti. Niinkuin Kyröläisen waltahimo on ahneus, joka pyrkii luwattomille
woitonpyyntöteille, niin on Kankaanpääläisen wika raawaallinen hekuma, joka hetken
häjyksi iloksi häwittää oman ja omaisien elatuksen. Tästä seuraawa köyhyys
synnyttää huolimattomuutta ja tuhlausta, joka wielä lisääntyy toisesta kurjuuden
lähteestä, joka on onneton lainaamisen tapa. Wähässäkin puutteessa haetaan jywiä
lainaksi Kristiinasta ja moni ei ajattelekaan maksamista. Mikä ruumiillinen ja
hengellinen kurjuus tästä seuraa, on helppo ymmärtää. Kuitenkin on toiwottawa, että
täälläkin seikat selwenewät. Pitäjä on wiime-aikoina walmistanut suuria ja tyyriitä
yhteisiä töitä. Kirkko ja pappila owat wallan uudet. Nythäntä hankitaan kirkon
ympäri uusi hautausmaa, joka tulee jotenkin tyyriiksi. Pitäjänkoulusta täälläkin
pidettiin kirkonkokous wiime wuonna, samaan aikaan kuin Ikaalisissakin. Mutta pitäjän
miehet wastustiwat kiwen kowaan, walittiwat köyhyyttänsä ja sanoiwat suoraan,
etteiwät ollenkaan piispankäräjissä siihen suostuneet, niinkuin näitten
käräjien protokolla kuitenkin mainitsi. Asia jäi siksensä.
- Nykyänsä tulee Kankaanpäähän kolmatta kymmentä
kappaletta Suometarta.
K.A.J. & Y.K.
*) Palmsköldin kirjoituksissa Upsalan kirjastossa on siitä
seuraawa lyhyt kertomus: " Hämeenkangas (Tawasteskogen): Siinä rakennutti Yrjö
Juhanpoika Swinhufwud (joka oli Majori) skanssin (eli linnoituksen), johon wankeutti ja
salpasi kaikki kruunun palweluksesta karanneet sotamiehet, kruunulle suureksi hyödyksi ja
hywäksi". Palmsk. Saml. N:o XIV, Tom. LVIII, siw. 873
|