| Hämeenkankaantien vaiheita
Kyröskoskelta Niinisalon kautta Pohjanmaalle ulottuva harju- ja kangasjakso
tarjosi erämiehille ja uudisasukkaille luontaisen kulkuväylän siltä jo varhain
syntyneeltä asutusalueelta, joka sijaitsee Kyrösjärven ja sen alapuolisten vesien
varsilla. Kangasmaaston tasaisuuden takia liikkuminen oli hyvin helppoa. Polku syntyi
itsestään muutaman jalkaparin yhdelläkin matkalla, ja seuraavien kulkijoiden reitti
suuntautui luonnostaan maastossa näkyvälle uralle. Aikaa myöden poluille ilmestyi
ratsain kulkeva matkalainen, jolla saattoi olla purilailla hevosen perässä vähäinen
taakkakin. Lähes kivettömässä maastossa oli mahdollista tiellä olevat puut
raivaamalla saada aikaan pyörillä varustetun ajoneuvon vaatima tie.
Tien nimityksiä
Hämeenkankaantie, Kyrönkankaantie, Vanha kangastie, Pohjanmaatie,
Pohjankankaantie tai vaikkapa Sikaintie, siinä paljon käytettyjä nimiä tuolle
ikivanhalle Hämeenmetsän läpi Pohjanmaalle johtaneelle tielle. Vanhimpina aikoina se
oli ainoa Turusta tai Hämeenlinnasta pohjoiseen johtanut tie.
Suvitie
Kyrönkankaan suvitie mainitaan asiakirjoisssa ensimmäisen kerran v. 1459.
Silloin ritari Arvid Klaunpoika Djäk, joka oli matkallansa sairastunut, laati ja
päiväsi testamenttinsa Kyrössä. Tutkijoiden näkemys on, että Kyrö tässä
yhteydessä tarkoittaa nimenomaan Hämeenkyröä. Kustaa Vaasan 1550-luvulla laadituttamat
eräluettelot osoittavat, että silloisen Hämeenkyrön, johon Ikaalinenkin kuului,
talonpojat omistivat eräsijoja Kauhajärvellä, Karviassa, Jämijärvellä ja
Kankaanpään suunnalla. Näille eräsijoille kuljettiin ilmeisesti Hämeenkankaan ja
Pohjankankaan polkuja ja ratsuteitä pitkin.
Talvitie
Aikaisemmin mainittu vuoden 1556 luettelo Suomen teistä nimittää
kulkureittiä "erämaan halki Korsholmasta Hämeenlinnaan vieväksi tieksi".
Erämaa, joka tässä mainitaan, tarkoittaa Hämeenmetsän nimellä tunnettua suurta
metsäaluetta Pohjanmaan ja Kyrösjärven tai Hämeenkyrön välillä. Jos matkaaja kulki
talvella, erämaataival jäi vähäisemmäksi, sillä talvitie Pohjanmaalle kulki
Järvenkylästä Osaralle ja sieltä Ikaalisten kirkon, Kartun ja Heittolan kautta
Parkanoon. Suvitien kulkijalle erämaataival alkoi jo Hämeenkyrön Järvenkylästä.
Postitie
Pietari Brahe, jonka kenraalikuvernöörikauden tuotetta maamme postilaitos oli,
oli kesällä 1639 matkustanut Hämeenkankaantietä Pohjanmaalta Hämeenmetsän läpi.
N.1650 raivattiin kangastie "ratsu eli postitieksi ". Varsinainen postinkuljetus
Turusta Pohjanmaan suuntaan järjestettiin v.1643. Kuten aluksi mainittiin, rantatie
Ulvilasta Korsholmaan oli huono ja vaikeakulkuinen. Postilinja kulkikin Kyrönkangasta
pitkin. Posti kuljetti tuolloinkin sekä viranomaisten että yksityisten kirjeitä.
Postimaksu yksityisillä oli muutaman äyrin suuruinen.
Postinkuljetus jäi talonpoikien tehtäväksi. Posti tuli Tukholmasta Turkuun
kerran viikossa. Turun konttorista postilaukku jatkoi matkaansa talonpoikien kuljettamana.
Postitaloiksi nimettyjä taloja piti reitin varressa olla 2 - 3 peninkulman välein.
Hämeenkankaan ja Pohjankankaan osalta ei aluksi päästy näin tiheään ketjuun, ja
vaikka posti yleensä kuljetettiin jalan postitalosta toiseen, se Hämeenmetsän läpi
vietiin hevosella.
Kun laukku tuotiin taloon, piti postitalollisen merkitä mukana seuraavaan
postiseteliin sen saapumisaika. Postitalon isäntä tai hänen määräämänsä renki tai
poika lähti laukkua kuljettamaa. Postitalon asioilla kulkeva nautti erityistä kruunun
suojelua, ja virkamerkin lisäksi postivaakuna, torvi ja keihäs ilmaisivat, missä
tehtävissä hän liikkui. Postitaloille annettiin helpotuksia: Ne vapautettiin
kestityksestä ja kyydityksistä. Niiden ei tarvinnut osallistua vuotuisiin veroihin
kuuluviin päivätöihin, ja myös pelätystä sotaväenotosta postitalollinen oli
vapautettu. Lisäksi hän sai pitää kaksi renkiä vapaana sotaväenotosta.
Posti tuli Ikaalisiin Hämeenkyröstä, jossa Järvenkylän Hollo oli viimeinen
postitalo. Kesäaikana se toimitettiin Hollosta Vatsiasten Luukkaalle, mistä se vietiin
Jämijärvelle Soinille tai Hilttuun. Näistä posti kyyditettiin Pohjanmaan puolelle
Kauhajoen Knuuttilaan. Talvella, kun Kyrösjärven jää oli kuljettavassa kunnossa, posti
vietiin Hollosta Ikaalisten pappilaan ja sieltä Karttuun, josta edelleen Parkonoon.
Tietysti posti kulki myös toisin päin.
Postin kulku pitkin Hämeenmetsän läpi on sujunut suuremitta moitteitta, mutta
Pohjanmaan puolella valitettiin sen huolimattomuudesta ja hitaudesta. Postinkuljetus
loppui Kyrönkankaantiellä v.1676 rantatien kunnon parannuttua. |