| KYRÖ
Kyrön keskiaikainen pitäjä
Kyrö on Hämeenkyrön
ja Kyrönjoen ympäristössä sijainnut Suomen keskiajalla
ja uuden ajan
alkupuolella vaikuttanut
hämäläisalue. Kyrön
keskus oli nykyinen Hämeenkyrö/Viljakkala,
josta alue ulottui Kyrönjokisuuhun ja pohjoiseen
Lappajärven-Ähtävänjoen linjalle, mistä alkaen karjalaisten nautinta
kilpaili sen kanssa Kainuunmeren rannikolla ja Pohjanlahden perukassa. Vanhat kirjalliset maininnat puhuvat
Kyröstä osana Hämettä (Kyrö af Tavasteland 1482). Vielä
keskiajalla sanottiin, että "Hämes ulottuu suolamereltä suolamerelle".
Esimerkiksi Vihannissa kerrotaan kolmen miehen tulleen muinoin Hämeenmaasta ja
asettuneen alueelle (Calamnius 1868, 255).
Ydin-Kyröön kuuluivat mm. entiset ja
nykyiset kunnat Viljakkala, Hämeenkyrö,
Ikaalinen, Parkano, Kihniö,
Kankaanpää, Jämijärvi, Karvia ja
Honkajoki sekä Pomarkun Tuunajärven ja Siikaisten
Sammin kylät. Kyröstä suuntautui
1100-luvulle tultaessa asutusvirta
Kyrönjoen suistoon ja Etelä-Pohjanmaalle, jonne siirtyi myös
nimistöä.

| Etelä-Pohjanmaa sai
asukkaansa enimmäkseen Ikaalisten ja Hämeenkyrön kautta
rautakauden lopulta lähtien. Pisteet kartalla osoittavat
nimiyhtäläisyyksiä Hämeen- ja Pohjankyrön kesken. Niiden mukaan
vahvin asutusvirta näyttää kulkeneen Pohjankankaan ja Kauhajoen
kautta. Myöhemmin keskiaikana lienevät pirkkamiehet käyttäneet
Näsijärven-Ähtävänjoen reittiä kulkiessaan Ylä-Satakunnasta
Pohjan perille. Piirros perustuu Hämeenkyrön historiassa (I s.
119) julkaistuun karttaan. Ikaalisten eteläraja on merkitty
vuoden 1650 kartan mukaan. Papunen 1996 s. 165. |
Kyrö tunnetaan kirjallisuudessa
varhain: Pyhän Henrikin legendassa (n.
1290) Kyrö kristittyine asukkaineen mainitaan
kahdesti (Heikkilä 2005 s. 234-238, 414-415).
Kyrön on ajateltu mm. myöhempien kirkollisten yhteyksien perusteella erottautuneen varhaisella keskiajalla Sastamalasta. Geneettinen tutkimus on antanut viitteitä Kyrösjärven
ympäristön asutuksen vanhuudesta, samaan viittaavat esihistorialliset löydöt
alueelta.
Kyrö-sanan alkuperä on yhä avoin. On ajateltu, että
Kyrösjärven ranta on mahdollinen nimen lähde. Perimätieto Kyrönsarvesta
kuuluu myös olennaisesti Kyrön pitäjään (huom. Hämeenkyrön vaakuna).
Kyrö hajosi vähitellen useiden
pitäjien eriytyessä siitä. Ensin
Pohjankyrö
(Kyru i Österbotten, Leinberg 1903 s. 200)
ennen 1500-lukua ja Ikaalinen 1641.
Väestön kasvu,
alueen suuruus ja
hallinnan vaikeudet johtivat
jakaantumiseen. Laaja Pohjankyrö sai nimen Kyröboaminne
(Fresin lahjakirja 1443, kirkkoherra Erik Jopsson 1490, Erik XIV:n
tuomiokirja 1568) eli
Kyröläistenjoensuu asutusvirrasta ja
hämeenkyröläisten ja ikaalislaisten
nautinnasta Kyrönjoen ja Lapuanjoen vesistöalueella
(ks. Wegelius 1802).
Perimätieto kertoo hämeenkyröläisillä olleen kala-aittoja Napuen kylässä
(Papunen 1983 s. 129). Vähänkyrön Tervajoen kylän Hakalan mäellä näytettiin vielä 1867
hämeenkyröläisten aittojen sijoja (A 1870 s. 111-112). Kyröläisten mittava nautinta ja kauppa Kyrönjoen vaikutusalueella tunnetaan lappalaisessa perinteessä,
joka kertoo liikkumisen tapahtuneen kangastietä pitkin. Tähän on mm. Jalmari Jaakkola,
tosin kalevalaisittain romantisoiden, kiinnittänyt
huomiota. (Jaakkola 1925 s. 30, 51-52, 62-63.)
Häme on saamelainen kansa muistaen
yksi kolmesta suomalaisesta alkuperäisestä
heimo-, kulttuuri- ja hallintoalueesta. Kyrön
hämäläisyyttä ei voi väistää (vrt. Birger 1303). Pohjankyrö on saanut
ruotsalaisasutusta keskeisesti kristillisellä ajalla 1500-luvulle Kustaa Vaasan
erämaiden asuttamiseen ja
verovapauteen saakka. Toisaalta idästä
on tullut jonkin verran savolaisia. (Ks. Papunen 1996
s. 161-163.)
Asuttamisen historiaa
Kyrönjoen suuseudun rautakautisen kulttuurikeskuksen
hävittyä vuoden 800 tienoilla jäi seutu avoimeksi etelästä tuleville
erämiehille ja uudisasukkaille.
Suoranaista asutuskatkoa ei tule olettaa mutta pitkään
Etelä-Pohjanmaan väestöä edustivat ilmeisesti
lappalaiset.
Muinaislöytöjen puutteesta on päätelty, että hämäläisten muutto alueelle on
tapahtunut aluksi hitaasti. Alueesta muodostui
Sastamalan, Pirkkalan ja Kyrön nautinta-aluetta,
Kyrön suunnasta Kyrönjoen seutu on saanut
hämäläiset asukkaansa. Uudisasutus on
todennäköisesti ollut vilkasta 1100-luvulla. Asutus eteni
Kyrönjokivarren lisäksi 1200-luvun
alkupuolella myös toisiin jokilaaksoihin
nykyisten Laihian ja Vöyrin alueille sekä hieman myöhemmin myös Lapualle.
(Vrt. Luukko 1950 s. 5, 40-41, 68-75.)
Pohjanmaan kyröläiset asuttajat
lienevät lähtöpaikoillaan joutuneet kristinuskon vaikutuspiiriin,
katolinen kirkko on järjestänyt Pohjanmaan uuden asutuksen oloja
lähes alusta saakka. Alueen hallinnollinen
järjestely on muodostunut myöhäisintään 1200-luvun
alkupuolella, vuosisadan jälkipuolella perustettiin Kyrön naapuriin
Pietarsaaren ja Mustasaaren kirkkopitäjät.
Myöhempi hallinto- ja
käräjäpitäjäjako rakentui kirkollisen aluejaon pohjalle. (Vrt. Luukko
1950 s. 147, 150, 165.)
Pohjankyrön hajaantumisaalto
tapahtui 1500-luvun alussa, kun ensin Vöyri
irrotettiin siitä ja Mustasaaresta omaksi
kirkkopitäjäkseen ja tämän jälkeen Laihialle ja Ilmajoelle
perustettiin omat kappeliseurakunnat.
Vöyri erottautui
pian myös omaksi hallintopitäjäkseen. Suurin piirtein 1500-luvun
puolivälistä 1600-luvun alkuun ulottuvalla ajanjaksolla
Ilmajoki, Laihia ja Lapua itsenäistyivät sekä
kirkollisesti että hallinnollisesti. (Luukko 1950 s.
186-188, 384-386, 460-463.) Vuonna 1607 hallitus ryhtyi
jakamaan Pohjanmaan suuria pitäjiä edelleen ja Vähäkyrö
erotettiin kirkkopitäjäksi. Hallinnollinen jako seurasi jälleen
perästä ja entisestä Pohjankyröstä jäi jäljelle
Isonkyrön pitäjä. (Luukko 1945 s.
316–318.)
Hallinto ja aluejako
Kyrön alue kuului
vanhastaan Hämeeseen, joka ulottui nykyisen Helsingin seudulta
Pohjanlahden rannikolle. Ydin-Kyrö siirtyi
Hämeestä hallinnollisesti Satakuntaan,
joka mainitaan kirjeessä sinetillä 1331 (kopio Turun tuomiokirkon Mustassa
kirjassa) ja on jakautuneena kahteen kihlakuntaan 1540. Kyröläiset olivat velvoitettuja kantamaan veroja Tyrvään kivikirkon rakentamiseen. Vastineeksi
kyröläisille oli osoitettu oma paikka Tyrvään Pyhän
Olavin kirkossa. Nykyään Ydin-Kyröön kuuluneet kunnat Viljakkala,
Hämeenkyrö, Ikaalinen, Parkano, Kihniö,
Kankaanpää, Jämijärvi, Karvia ja
Honkajoki sekä Pomarkun Tuunajärven ja Siikaisten
Sammin kylät kuuluvat
Luoteis-Pirkanmaan ja Pohjois-Satakunnan
seutukuntiin.
Kyrö eriytyi varhain Pohjankyröön
ja eteläosan Hämeenkyröön.
Yhä on nähtävissä näitten kahden alueen välissä harvemmin asutettu
erämaa-alue, osa vanhaa suunnatonta Hämeenmetsää.
Väestö keskittyi Suur-Kyrössä etelä- ja pohjoisosiin, mikä edesauttoi
eriytymistä.
Hämeenkyrö jakautui 1641
Hämeenkyrön ja Ikaalisten
kirkkoherrakunniksi, jako muodostui myös kunnallishallinnolliseksi
perustaksi. Ikaalinen jakautui
Kankaanpään eriytyessä kappeliseurakunnaksi 1775 ja
kunnaksi 1865. Samana vuonna myös Karvia itsenäistyi
Ikaalisista omaksi kunnaksi ja Honkajoki ja Parkano
1867. Kihniö puolestaan itsenäistyi Parkanosta
1918. Hämeenkyröstä
1874 irtaantunut Viljakkala yhdistyi kuntaliitoksella Ylöjärveen 2007.
Viimeisenä Ikaalisista itsenäistyi Jämijärvi 1899.
Väestö
Väestöä Kyröön
on esitetty tulleen Kyrösjärven vesistön kautta Sastamalasta ja
Pirkkalasta. Ydinkyröläiset ovat etnisesti,
kulttuurisesti ja puheenparreltansa
hämäläisiä. Etelä-Pohjanmaan Pohjankyrö on saanut asutusta myös Ruotsista ja
Savosta. Asutusvirta kulki Kyrönkangasta ja Kyrönjokea pitkin.
Savolaisia tuli eritoten itäisiin ja pohjoisiin
osiin, joitten asutus ei ollut yhtä vakiintunutta ja tiivistä kuin Kyrön
eteläosassa. Vanhastaan alueella on asunut
lappalaisia. Vielä 1600-luvulla myös
Ydin-Kyrön pohjoisosissa mm. Sydänmaalla sanotaan
tunnetun
lappalaissukuja, jotka ovat sulautuneet valtaväestöön
(Papunen 1996 s. 163, ks. Huurre 1971 s. 25).
Lähteet ja kirjallisuutta
A, T
1870: Savolaisten sija Suomen
asutushistoriassa. Koitar I. Julkaisija Savo-Karjalainen Osakunta.
Alhonen, Pentti, Huurre Matti,
Papunen Pentti, Nallimaa-Luoto Terhi 1983:
Hämeenkyrön historia I. Esihistorialliselta ajalta
vuoteen 1721. Julkaisija
Hämeenkyrön kunta ja Hämeenkyrön seurakunta.
Alhonen Pentti, Papunen Pentti, Sarkki-Isomaa
Seija 1996: Ikaalisten entisen emäpitäjän historia I
vuoteen 1640. Julkaisija
Honkajoen kunta, Ikaalisten kaupunki, Jämijärven kunta, Kankaanpään
kaupunki, Kihniön kunta ja Parkanon kaupunki.
Birger Magnusson, kung 1303:
Till hövitsmannen i Finland Nils Andersson att utan någon hinder låta några
jordägare fortfarande till odling begagna skogsmarker i Tavastland. DF
242.
Calamnius, J. W 1868:
Muinaistiedustuksia Pohjanperiltä. Suomi. Toinen jakso, osa 7. Julkaisija
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Heikkilä, Tuomas 2005: Pyhän
Henrikin legenda. Julkaisija Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Huurre, Matti 1971: Parkanon
ja Kihniön asutushistoriaa. Parkanon ja Kihniön kirja, toim. Heikki
Rantatupa. Julkaisija Parkanon kunta ja seurakunta, Kihniön kunta ja
seurakunta.
Jaakkola, Jalmari 1925:
Pohjois-Satakunnan vanha eräkulttuuri. Satakunta-sarja V. Julkaisija
Satakuntalainen Osakunta.
Leinberg, Karl Gabriel 1903:
Åbo stifts herdaminne 1554-1640. Finska Kyrkohistoriska Samfundets
handlingar V. Julkaisija Suomen Kirkkohistoriallinen Seura.
Luukko, Armas 1945:
Etelä-Pohjanmaan historia III: Nuijasodasta isoonvihaan.
Julkaisija Etelä-Pohjanmaan historiatoimikunta.
Luukko, Armas 1950:
Etelä-Pohjanmaan historia II. Keskiaika ja 1500-luku.
Julkaisija Etelä-Pohjanmaan historiatoimikunta.
Markkola, Pirjo 2006: Ikaalisten
entisen emäpitäjän historia III. Suuresta Pohjan sodasta pitäjänjakoon
1721-1852. Julkaisija
Honkajoen kunta, Ikaalisten kaupunki, Jämijärven kunta, Kankaanpään
kaupunki, Kihniön kunta ja Parkanon kaupunki.
Papunen, Pentti 1983
(Alhonen, Huurre, Papunen, Nallimaa-Luoto):
Hämeenkyrön historia I. Esihistorialliselta ajalta vuoteen 1721. Julkaisija
Hämeenkyrön kunta ja Hämenkyrön seurakunta.
Papunen, Pentti 1996
(Alhonen, Papunen, Sarkki-Isomaa): Ikaalisten entisen emäpitäjän historia 1
vuoteen 1640. Julkaisija Honkajoen kunta, Ikaalisten kaupunki,
Jämijärven kunta, Kankaanpään kaupunki, Kihniön kunta ja
Parkanon kaupunki.
Vappula, Jorma 1999:
Ikaalisten entisen emäpitäjän historia II. 1641-1721.
Julkaisija Honkajoen kunta, Ikaalisten kaupunki,
Jämijärven kunta, Kankaanpään kaupunki, Kihniön kunta ja
Parkanon kaupunki.
Wegelius, Henrik 1802:
Kertomus Vähänkyrön pitäjästä Vaasan läänissä. Annettu Kuninkaalliselle
Suomen Talousseuralle, paloi Turussa. Wegelius jäljensi
kirjoituksen 1837 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralle. Suomennettu 1879
Vaasan Sanomat -lehden numeroissa 40 - 45. Nro 41
s. 2.
|