ETUSIVU   HISTORIAA   HALLITUS   SÄÄNNÖT   LIITTYMINEN
 

TUNNISTETTAVIA KUVIA


Sukuun liittyviä kirjoja:

UUSI



Sortokausista sotavuosiin -
Kankaanpään suojeluskunta ja lotat
Mm. Julius Rytilä, suojeluskunnan
ensimmäinen päällikkö
.
Laaja henkilöhakemisto.
Helmi Luodetlahden
toinen koelma, 150 sivua,
kovakantinen, 23 e.
tilaus
Kustaan kirja, 347 jälkeläistä
Luodetlahden sukua,
151 sivua, pehmeäkantinen, 25 e. tilaus
Jouko Nurmisen
suojeluskuntakirja,  319 sivua,
pehmeäkantinen, 33 e. tilaus

Suvun kirjallisia taipumuksia ja sanomisen taitoa edustavat mm:

Samuli Paulaharju, F E Sillanpää, Tyyni Tuulio, Tuomas Anhava, Tuure Vierros, Arvo Salo,  Pentti Saarikoski, Mauri Kunnas ja Markus Kajo.


Kansallisarkiston digitoidun aineiston haku on siirtynyt Astiaan ja aiheuttaa monelle harmaita hiuksia. Kari Kujansuun laatima digihakemisto helpottaa mm. sukututkimukseen liittyvien aineistojen hakuja huomattavasti.
Tietokantoja yhdistävä
b
iografiasampo.fi sisältää yli 13 000 suomalaista elämänkertaa.
Museoviraston kuvahaku kuvakokoelmat.fi / Arkistojen, kirjastojen ja museoiden yhteishaku finna.fi


Korkein oikeus on (2021) linjannut, että hauta voidaan avata isyyden selvittämiseksi. Linjaus on sukututkimuksellekin merkittävä. Aikanaan laissa isyystutkimuksista kiellettiin hautarauhan rikkominen isyyden selvittämiseksi. KKO tukeutui päätöksessään perustuslakiin.


Kihniön Pyhäniemellä tehtiin heinäkuussa 2021 merkittävä löytö, kun metallinpaljastimen käyttöä opetelleet löysivät rautakautisia esineitä. Hiekkamaasta noin viidentoista sentin syvyydestä tavoitettiin keihäänkärki, solki, väkipuukko ja luunpalasia. Esineet ovat merovinkiajalta noin väliltä 550-800 jaa. On ennakkotietonakin todennäköistä, että luut ovat palaneita ja viittaavat polttohautaukseen, jolloin löytö voi edustaa polttokenttäkalmistoa. Esineet ovat Kansallismuseossa ja johtanevat jatkotutkimuksiin.

Löytö on Kyrön metallikausia ajatellen merkittävä ja vahvistaa myös alueen sukujen ja Kyrönkankaantien tutkimuksen parissa hahmottuvaa käsitystä vanhan Kyrön ja Hämeenmetsän alueen nousevasta merkityksestä Hämeen ja Satakunnan historiassa. On yhä todennäköisempää, että löytöalueen seutuvilla on myös metallikausilla ollut varsin pitkäaikaista ja katkeamatonta nautintaa ja omistuksia.


Puuseppämestari Väinö Lahtinen (s. 12.12.1889 Hämeenkyrö, k. 31.5.1965 Helsinki)

Vanhemmat suutari Taavetti Vihtori Lahtinen ja Emma Vilhelmiina Adamintytär. Puoliso Martta Lydia o.s. Malminen

Väinö Lahtinen valmistui puusepäksi Tampereen käsityökoulusta 1909 ja muutti Helsinkiin 1911 tarkoituksenaan perustaa puusepänliike. Tässä hän onnistui ensimmäisen maailmansodan jälkeen ja ryhtyi tuottamaan arkkitehtien piirustusten mukaisia uniikkikalusteita. Lahtinen käytti kalusteissaan useita tarkkaan valittuja puulajeja ja hallitsi vaativan intarsiatyön.

Vuonna 1931 valmistuneen Eduskuntatalon sisustukseen tilattiin aikansa tunnettujen suunnittelijoiden ja taiteilijoiden töitä. Eino Kaurialta tilattiin muiden töiden ohella suunnitelma Eduskunnan vieraskirjan kansioksi. Kauria suunnitteli kansiossa käytettäväksi koivua hankalimmissa muodoissaan: visaa ja tuohta. Visakoivuisiin kansiin tehtiin tuohinauhasta upotus ja kannet yhdistettiin visakoivuisin saranoin. Tuohiseen kanteen hopeaseppä pakotti hopealangasta Suomen kartan silloisine lääninrajoineen.

Kansio osallistui Pariisissa 1937 järjestettyyn maailmannäyttelyyn, jossa sen tekijäkolmikolle myönnettiin kultainen mitali. Helsingin Sanomat 17.9.1999.

Väinö Lahtisen saama kultamitali. Lahtinen liittyy sukuun Pylsyn sukuhaaran kautta.


Suomalaisen papiston synty

Keskiajalta periytyvän käsityksen mukaan Suomen kristillistäjä, ensimmäinen piispa ja ainoa katolinen pyhimys oli Henricus. Pyhän Henrikin legendassa (1290) Henricuksen kerrotaan syntyneen Englannissa. Kansanperinteessä hänen kerrotaan kuolleen 20.1.1156. Historioitsija Johannes Messenius kirjoittaa Henricuksen kuolleen 1151.

Baltian käännyttämisestä kertovassa Henrik Lättiläisen kronikassa mainitaan suomalainen ristiretkisaarnaaja Petrus Kaikewalde de Vinlandia, johon liittyvät tiedot toimimisesta Virossa sijoittuvat vuosiin 1215 - 1226. Kaikewalde liikkui saksalaisten sotajoukkojen mukana.

Hämeenkyrön vanhaa papistoa

Kyrön oikeus eli kirkon ja rahvaan välinen sopimus papiston ylläpidosta on käytössä 1200-luvulta. Se lienee solmittu lähellä toista ristiretkeä (1249) ja osoittaa, että Kyrössä toimi papistoa. Toinen ristiretki suuntautui hämäläisiä vastaan, myöhemmin Kyrön oikeus oli laajalti käytössä Hämeessä.

Seppo Suvanto ajoittaa Kyrön kirkkopitäjän muodostumisen vuoden 1280 tienoille ja pitää mahdollisena alueen vaikutuksen alkamista jo 1100-luvulla. Pyhän Henrikin legendan (1290) ihmetöistä on Hämeenkyröstä myöhemmin saatu talteen perimätietoja, jotka viittaavat pitäjäläisten olleen kristittyjä 1100-luvulla tai pian sen jälkeen. (Papunen 1983 s. 323-333.) Ajoitusta voi verrata siihen, että esim. Sastamala mainitaan kirkkopitäjänä ensimmäisen kerran ilmeisesti piispa Benedictin kirjeessä 1328. Eli kirjallisuudessa esiintyvät arvelut Kyrön ja Sastamalan varhaisrautakautisesta yhteydestä vaikuttavat tavoitettavasti pohjautuvan kirkon rakentamiseen: Karkun vanha kirkko rakennettiin mariankirkkona eli piispankirkkona, minkä ei kerro (piispannahkojen vientiä ja katolisena aikana piispan suorittamaa konfirmaatiota) vanhemmasta suhteesta. Näin koska Kyrön papiston palkkausjärjestelmä (Kyrön laki) oli vanhastaan ja tuolloin erilainen kuin Sastamalassa.

Hämeenkyrön nimettömäksi jäävä kirkkoherra mainitaan laamanninoikeuden tuomiossa loppiaisaattona 1466. Tuomio kyseenalaistaa perimätiedon, että Hämeenkyrön ensimmäinen kirkko olisi sijainnut Viljakkalassa, sillä se koskee Pappilan ja Tuokkolan rajariitaa: Pappila sai Tuokkolan alapuolella olevan rantaniityn sekä kala-apajan Kyröskoskesta. Tuokkolalle annettiin vastineeksi osa Pappilan pelloista. (Pentti Papunen, Hämeenkyrön historia I s. 149.)

Kirkkoherra Jöns toimi 1483 papin palkkauksen asiantuntijana perustettaessa Akaan seurakuntaa, joka sitoutui maksuihin "siihen samaan tapaan, joka vanhastaan on Kyrössä ollut käytössä" eli tuli liitetyksi Kyrön oikeuden piiriin (Pentti Papunen, Hämeenkyrön historia I s. 345).

Kirkkoherrat Kappalaiset
Nimetön laamannintuomiossa 1466
Jöns eli Johannes 1483
Matthias 1497
Tuomas n. 1532
Laurentius Torstani Geet 1536
Thomas Francischi Keijoi 1539 - 1546
Martinus Friis 1546 - 1549
Gregorius Michaelis Stuth 1549 - 1561
Henricus Olai 1561 - 1611
Abrahamus Henrici 1611 - 1615
Henrik Jacobi Finno 1615 - 1650
Thuro Theodorici 1652 - 1667
 
Henrik Laurinpoika vuoteen 1550
Olavi 1550 - 1554
Henricus Jacobi 1582 - 1593
Ambrosius Marci 1593 - 1599
Philippus Laurentii 1593 - 1631*
Abrahamus Henrici 1600 - 1611
Georgius Erici Mojerus 1615 - 1641
Abrahamus Jacobi 1631 - 1641*
Thuro Theodorici 1634 - 1652

* Ikaalisissa viimeistään 1600

Hämeenkyrössä toimi 1500-luvun lopulla kirkkoherran ohella samanaikaisesti neljäkin muuta pappismiestä.


Kansallisarkiston vanhin asiakirja eli Karjalan naisrauhan julistus 700 vuotta 2016.

Kuningas Birger Maununpoika 1.10.1316:

"Kaikkien meille alamaisten vaimojen ja naisten, jotka asuvat meidän linnamme Viipurin alaisuudessa eli Karjalan maassa, olkoot aviossa eläviä, leskiä, siveyslupauksen tehneitä tai neitoja, tulee saada nauttia täyttä rauhaa ja turvallisuutta niin kuin itse valtakunnassamme Ruotsissa, yhtä hyvin omaisuuden kuin hengen puolesta, niin että rikkojia kohtaa meidän kuninkaallinen rangaistuksemme mitä ankarimpana."

Myös vanhin suvun alueisiin liittyvä asiakirja on kuningas Birgeriltä vuodelta 1303 ja käsittelee Hämeenmetsän nautintaa ja raivausta. DF 242 / käännös. Tosin vanha Kyrö esiintyy jo Pyhän Henrikin legendassa (kirjoitettu Turussa n. 1290).


SAY: n lyhenteet

Suomen asutuksen yleisluettelossa yleisimmin käytetyt lyhennykset


Rytilän sukuhaaran

200-vuotisjuhlaa Parkanossa vietettiin laajan osallistujajoukon voimin 31.8.2014. Ohjelma.

Rovasti Reino Rytilä
 


Mattilan muorin sukua

Arttu Lammi on kirjoittanut teoksen, joka kertoo Kankaanpään Ala-Honkajoen Kyynärjärvellä syntyneen Maria Juhontytär (Santti) Uuudentalon (1827 - 1921) seitsemästä sukupolvesta. Maria avioituu Matti Mäntyniemen kanssa Kankaanpään Venesjärveltä. Pari muuttaa Jämijärvelle, jossa asuvat Mattilan taloa.

Sukuun Mattilan muori liittyy mm. Kulhuan esipolvien kautta. Marian pikkuserkun poika Vihtori Rajahaka avioituu Amanda Luodetlahden kanssa. Marian esipolvet yhtyvät Julius Luodetlahden äitilinjaan Isojoen Noukissa.

Kirja ilmestyi 26.7.2014, sitä voit tilata tekijältä sähköpostitse: arttu.lammi@ippnet.fi
 


Viikinkien Kiovan ja suomensukuisten jäljillä

Linkin artikkelissa Kiovan, Moskovan ja Venäjän perustamisesta on laajalti myös suomensukuisia kiinnostavaa historiatietoa sukututkimuksen taustaksi.

Yaroslav Dashkevych 2011
... the History of Kyivan Rus

Viikinkien merkitys Kiovan synnyssä lienee yleisesti tiedossa. Uusissa arkeologisissa, kielitieteellisissä ja geneettisissä tutkimuksissa suomensukuisten merkitys ja rooli Pohjois-Euraasian ja Skandinaviankin varhaisessa asutuksessa on vahvistumassa.

Teksti on englanniksi mutta kannattaa silti lukea loppuun saakka.
 


Rytilän sukukirja

Pohjois-Satakunta 30.7.2013
Rytilän suvusta kirjakaksoset

Rytilän kantatilan avarassa pirtissä Parkanossa julkaistiin lauantaina 20. heinäkuuta kaksi sukukirjaa, jotka esittelevät suvun historiaa 500 vuoden ajalta. Myös kauniin sukuvaakunan suunnitellut sukuun kuuluva heraldikko Eero Pylsy oli läsnä antamassa vaakunaselvityksen imitoiden lisäksi "Fransua".

Rytilän sukukirjan I-osan on kirjoittanut kotiseutuneuvos, lehtori Maiju Viitaniemi, Rytilän nykyisen isännän Erkki Rytilän sisko Alajärveltä. Kirja lähtee suvun juurilta Ikaalisista Kallionkielen Rääkästä ja Vähä-Röyhiön Nikkilöistä sekä Asumalahden suvusta, josta on kaksikin kertaa haettu emäntä Rytilän sukuun.

Teos keskittyy "Apaian-maan Rytilöihin" Parkanossa ja kertoo historian valossa mielenkiintoisin elämäntarinoin Vihtori ja Lyydia Rytilän esi- ja jälkipolvista. Runsas valokuvamateriaali, kartat ja piirrokset elävöittävät yhteensä 540-sivuista tekstiä.

Kirjan II-osa selvittää runsain sukutauluin suvun esi- ja jälkipolvet sekä asuinalueet. Myös paljon talojen ja asukkaiden tarinoita sisältyy kirjaan. Suvut on selvitetty 15OO-luvulle, jolta ajalta ovat peräisin varhaisimmat veroluettelot. Sukutaulut laati sukututkija, lehtori Veikko Mantila Tampereelta, joka itsekin on sukua Rytilöille, Maiju Viitaniemen 3:s serkku. Kirjakaksoset kuuluvat yhteen. Kakkonen on hakuteos ykköselle.

Veikko Mantila löysi sukuyhteydet mm. presidentti Risto Rytiin, nobel-kirjailija F.E.Sillanpäähän, taidemaalari Rudolf Koivuun ja kirjailija Mauri Kunnakseen.

Kirjaparin voi tilata Erkki Rytilältä, puh. 0400-767323.


Rytilän sukukirja, osa I
Apaianmaan Rytilät
Maiju Viitaniemi 2013,
302 sivua, kuvitettu.


Rytilän sukukirja, osa II
Rytilän suvun esi- ja jälkipolvet
Veikko Mantila ja
Maiju Viitaniemi 2013, 238 sivua, kuvitettu.


Luutnantti Michel Kuhl

Tytär Sofia Michelintytär avioituu 15.2.1691 Ikaalisissa Lauri Papusen kanssa, joka on Papusen isäntänä 1688 - 1708. Laurin ensimmäinen vaimo Valpuri kuoli 1690, haud. 13.4.1690.

Laurille siunaantuu liitoista toistakymmentä lasta, heistä osan kautta myös luutnantti Kuhlin suku jatkuu nykyväestössä.

Jaakko Laurinpoika, Papusen isäntä 1709 - 1727, kuolee 25.1.1744, ikä 85 v. Näin hän on syntynyt n. 1659 eli lienee tuosta varhaisemmasta liitosta. Ks. Ika RK 1741 - 1748 Papunen, Ika KU 1744.


Sonck, Knut Emil

Knut Emil Sonck syntyi 24.12.1822 Karijoella ja kuoli 25.3.1915 Finströmissä, jonka kirkkoherrana hän toimi. Knutin vanhemmat olivat Karijoen saarnaaja Johan Sonck (s. 2.8. 1780 Hinnerjoki, k.6.11.1842 Karijoki) ja Katarina Elisabet Kölling (s. 18.3.1783 Pori, k. 16.9.1857 Karijoki).

Knut Sonck oli pappina Jomalassa, Perhossa, Kauhajoella, Läpväärtissä ja Teuvalla. Hänet nimettiin Bergön kappalaiseksi 1863, Kälviän kappalaiseksi 1867 ja Ahvenanmaan Finströmin kirkkoherraksi 1876. Sonck siirtyi tähän virkaan 1878 ja sai rovastin arvon 1882.

Knut Sonck avioitui 1854 Anna Rebekka Nordströmin kanssa. Anna syntyi 31.12.1827 Kristiinankaupungissa ja kuoli 17.11.1907 Finströmissä. Vanhemmat Karl Henrik Nordström (s. 15.10.1786 Kristiinankaupunki) ja Brita Rebekka Örterlund (s. 30.10.1784 Kristiinankaupunki).

Knut Sonckin ja Anna Nordströmin lapsia on mm. arkkitehti, professori Lars Sonck. Tyttäristä kolme avioitui pappissukuihin, Idan (s. 17.10.1856) puoliso Lemlandin kirkkoherra Gustav Lindberg, Ainan (s. 19.12.1861) Saltvikin kirkkoherra Olof Sjöberg ja Alman (s.15.10.1863) Finströmin kirkkoherra Viktor Lindell.

Vuonna 1828, jolloin Knut Sonck oli pieni poika, toteutti kristiinankaupunkilaisen maalari Andreas Nordström Karijoen kirkon saarnatuoliin maalauksen, jossa Jeesuksen ruumis lepää Marian sylissä. Andreas Nordströmiä, joka syntyi 26.4.1798 merimies Heikki Norströmin ja Brita Lena Bomanin poikana ja kuoli Kristiinankaupungissa 13.3.1849, on ajateltu Knutin vaimon Annan sukulaiseksi. Odottaa jatkotutkimusta.

Knut Sonck liittyy sukuun mm. arkkitehti Lars Sonckin äidinäidin Riitta Rebekka Österlundin kautta (s. 30.10.1784 Kristiinankaupunki).

Aiheesta muualla:

Sydaby.eget.net (ruotsiksi)
Ylioppilasmartikkeli
Niemelä, Kalervo: Karijoen seurakunta 1812 - 2012. 2012
Ahla, Lempi: Soupas, Ratsutila ja suku. 1935
Eteläpohjalaiset Juuret 2/2012